Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. maj 2004.
Et Customer Relationship Management-system (CRM) kan være med til at professionalisere små og mellemstore virksomheder, mener Future Lab. Firmaet etablerede et system til sine elleve konsulenter for et par år siden.
Tidligere var CRM-systemer i praksis forbeholdt store og rige selskaber. I den senere tid er denne type teknologi imidlertid ved at komme inden for rækkevidde for mindre selskaber. Da management-rådgivningsfirmaet Future Lab, som omfatter elleve konsulenter tog et CRM-system i brug 1. august 2002 var hovedkriteriet, at det skulle kunne ske hurtigt og enkelt og til en overkommelig pris.
Future Lab startede i 1999, og behovet for at få struktureret kommunikationen med kunderne kom efter et par år.
- Den første tid benyttede vi hjemmestrikkede løsninger baseret på Access- og Excel-programmerne, men efterhånden fik vi behov for at skabe overblik over, hvordan salgsmulighederne udviklede sig, og have en historik over, hvad vi havde talt med de firmaer, vi havde haft kontakt med, om, siger partner Anders Rosenbeck fra Future Lab.
Etableret på et par dage
- Vi var i stand til at etablere CRM-systemet på et par dage og overføre data fra de tidligere formater, uden at noget gik tabt. Herefter lå der så en udfordring i at få hævet kvaliteten af disse data ved at skabe ensartethed i registreringen af data. Når vi i dag støder på et nyt firma, er CRM-systemet det første sted, vi søger oplysninger, inden vi tjekker deres websted. Når nogle CRM-projekter tidligere er slået fejl, skyldes det, at man ikke har ændret sælgernes måde at tænke på og deres arbejdsgange, siger Anders Rosenbeck.
Selskabet benyttede i forvejen Lotus, og derfor faldt valget på et system fra Intelliglobe. I starten anvendtes CRM-systemet som en slags udvidet adressekatalog, som også gav et billede af kommunikationen med kunderne.
- Senere har vi taget et kampagnemodul og en række analysefaciliteter i brug. Fra udelukkende at have været salgsstøtte bliver CRM-systemet i stigende grad brugt også som ledelsesværktøj. Det viser, at denne type systemer kan føre til ydeligere professionalisering af selskaber i vores størrelse, siger han.
Future Labs CRM-løsninger er en af de cases, man kan høre mere om på den Lotus Markedsdag, der afholdes på torsdag den 3. juni.
Yderligere information:
www.konferencer.dk/lotus
Billedtekst:
- I dag er udbuddet af gode CRM-applikationer til mindre og mellemstore virksomheder større end for nogle år siden, siger Anders Rosenbeck fra Future Lab. Foto: Torben Klint