CRM til de små

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. maj 2004.


Et Customer Relationship Management-system (CRM) kan være med til at professionalisere små og mellemstore virksomheder, mener Future Lab. Firmaet etablerede et system til sine elleve konsulenter for et par år siden.

Tidligere var CRM-systemer i praksis forbeholdt store og rige selskaber. I den senere tid er denne type teknologi imidlertid ved at komme inden for rækkevidde for mindre selskaber. Da management-rådgivningsfirmaet Future Lab, som omfatter elleve konsulenter tog et CRM-system i brug 1. august 2002 var hovedkriteriet, at det skulle kunne ske hurtigt og enkelt og til en overkommelig pris.
Future Lab startede i 1999, og behovet for at få struktureret kommunikationen med kunderne kom efter et par år.
- Den første tid benyttede vi hjemmestrikkede løsninger baseret på Access- og Excel-programmerne, men efterhånden fik vi behov for at skabe overblik over, hvordan salgsmulighederne udviklede sig, og have en historik over, hvad vi havde talt med de firmaer, vi havde haft kontakt med, om, siger partner Anders Rosenbeck fra Future Lab.

Etableret på et par dage
- Vi var i stand til at etablere CRM-systemet på et par dage og overføre data fra de tidligere formater, uden at noget gik tabt. Herefter lå der så en udfordring i at få hævet kvaliteten af disse data ved at skabe ensartethed i registreringen af data. Når vi i dag støder på et nyt firma, er CRM-systemet det første sted, vi søger oplysninger, inden vi tjekker deres websted. Når nogle CRM-projekter tidligere er slået fejl, skyldes det, at man ikke har ændret sælgernes måde at tænke på og deres arbejdsgange, siger Anders Rosenbeck.
Selskabet benyttede i forvejen Lotus, og derfor faldt valget på et system fra Intelliglobe. I starten anvendtes CRM-systemet som en slags udvidet adressekatalog, som også gav et billede af kommunikationen med kunderne.
- Senere har vi taget et kampagnemodul og en række analysefaciliteter i brug. Fra udelukkende at have været salgsstøtte bliver CRM-systemet i stigende grad brugt også som ledelsesværktøj. Det viser, at denne type systemer kan føre til ydeligere professionalisering af selskaber i vores størrelse, siger han.
Future Labs CRM-løsninger er en af de cases, man kan høre mere om på den Lotus Markedsdag, der afholdes på torsdag den 3. juni.
Yderligere information:
www.konferencer.dk/lotus

Billedtekst:
- I dag er udbuddet af gode CRM-applikationer til mindre og mellemstore virksomheder større end for nogle år siden, siger Anders Rosenbeck fra Future Lab. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere