Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.
Et helt overgangsår havde vel de færreste ventet. Både overgangsåret og den anden overraskelse, det frie valg mellem forpligtende samarbejder og sammenlægninger, har stor betydning for it-understøttelsen af strukturreformen.
Hos KMD er projektchef Jens Otto Størup en lettet mand.
Efter regeringens udmelding om en mere rummelig tidsplan end ventet for strukturreformens gennemførelse, kan han sætte en streg over sit mareridt om et samlet "big bang" på it-siden i alle landets kommuner pr. 1. januar 2006.
- Jeg tør godt sige nu, at med 2006 som overgangsår, så indtræffer "worst case" ikke. Men vi tolker da allerede helt vildt på, hvad formuleringen "ikrafttrædelse pr. 1. januar 2007" betyder. Kan kommunerne reelt lægge sig sammen før? Og er 1. januar 2007 en deadline eller et startskud, spørger projektchef i KMD, Jens Otto Størup.
Gangbar model
Hos KL forbereder man sig med to fiktive, men realistiske it-sammenlægninger. Simuleringerne vil resultere i et par kæmpemæssige regneark med 500 systemer, som snart vil blive lagt ud på KL-hjemmesiden.
- Vi kan sige meget mere om en måned, men det ser ud som om, at to faser vil være en gangbar model, hvor første fase er driftssammenlægning og fase to er modernisering og anskaffelse af nye it-systemer.
I hvor høj grad det kan lade sig gøre at nå at træffe beslutninger om anskaffelse af nye it-systemer og føre dem ud i livet i 2006, bliver vi nødt til at komme lidt længere med simuleringen, før vi kan melde ud, siger Jens Ole Back, centerchef for Kontoret for Administration og IT hos KL.
Et år som overgangsperiode er næsten dobbelt så lang tid, som bornholmerne havde til at forberede dannelsen af Bornholms Regionskommune. Det er da også en af de vigtige erfaringer fra Bornholm, at der er brug for et fuldt budgetår til forberedelserne.
- Det er et helt afgørende budskab, at det drejer sig om at få besluttet så tidligt som muligt, hvad der skal være sammenlagt og fungerende fra dag 1 - og hvad der kan vente. Man kan forberede meget, men man kan ikke sætte noget i gang, før der er taget bindende beslutninger med de nye politikere for bordenden, siger lederen af KL's struktursekretariat, Kenneth Kristensen.
Billedtekst:
Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen lagde ved pressemødet i tirsdags ikke skjul på, at sundhedsministeren skal sidde for bordenden i de nye sygehusregioner:
- Stærkere centralt overblik giver mulighed for at udstikke centrale retningslinier for, for eksempel hvilken informations-teknologi der skal i brug, således at vi får fælles fungerende elektroniske patientjournaler. Foto: Scanpix.
Boks:
Det nye Danmark om it
"Fuld udnyttelse af potentialet for digital selvbetjening kræver udvikling af sammenhængende IT-infrastruktur, så hver kommune, sundhedsregion og statslig myndighed ikke bruger hver sin standard. Forskellige standarder hindrer udveksling af data og gør det alt for dyrt at udvikle de nødvendige systemer. Derfor vil regeringen, på baggrund af drøftelser med de kommunale parter, fremsætte forslag, der udvikler selvbetjeningsløsninger på alle væsentlige borgerbetjeningsområder, blandt andet ved udvikling af fælles it-infrastruktur i den offentlige sektor."
Det nye Danmark, bilagssamlingen, side 128
Boks:
Tidsplan for strukturreformen
1. januar 2005: Deadline for kommunernes erklæringer om lokal bæredygtighed eller sammenlægningsønsker til regeringen.
November 2005: Valg til nye kommunale råd, kommunalbestyrelser og regionsråd.
1. januar 2006: Nye kommunale råd og regionsråd etableres og koncentrerer sig om at forberede reformen i overgangsåret 2006. Eksisterende byråd og amtsråd fortsætter som en slags forretningsministerier med indskrænkede beføjelser.
1. januar 2007: Strukturreformen træder i kraft.
Boks:
Elastik i metermål
Mette Søborg Ahorlu, analytiker, IDC:
- Det, der står i udspillet om digital selvbetjening og sammenhængende it-infrastruktur, det er ren elastik i metermål, som ingen kan være uenig i. Der står intet om hvornår eller hvordan. Det tyder umiddelbart ikke godt for det it-tigerspring, der blev talt om for et halvt år siden. I denne uge er både tiger og spring vist blevet væk. Det er sørgeligt, når nu chancen er der, hvis der kun bliver flyttet lidt rundt på væggene i den offentlige sektor, når det kommer til stykket.
Boks:
Nye kommunale råd vigtige
Jens Otto Størup, projektchef, KMD:
- Det væsentlige er, at de nye kommunale råd træder til pr. 1.1.2006, for det betyder, at der eksisterer et organ med beslutningskompetence et helt år før skæringsdatoen. På bundlinien er det meget mere realistisk end vores worst case scenario med it-sammenlægning 1.1.2006. Det ekstra år giver luft til at tænke mere ambitiøst og ikke kun overlevelse. Her handler det om fokus før, under og efter. Før og efter skal vi tænke stort, men under er vi nødt til at fokusere 100 procent på it-sammenlægningen.
Boks:
Sundhed.dk til staten?
Morten Elbæk, direktør, Sundhed.dk, som pt. hører under amterne:
- Vi har endnu ikke fået noget at vide om, hvor sundhedsportalen sundhed.dk skal høre hjemme efter reformen. I teorien kan vi høre hjemme både under kommunerne, som skal have forebyggelse og sundhedsoplysning og de praktiserende læger, under sygehusregionerne eller under Sundhedsministeriet. Det eneste, jeg er helt sikker på, er, at sundhed.dk har en berettigelse og en vare at levere, så længe vi har et sundhedsvæsen og nogle borgere, der bruger det.
Boks:
Teknisk gevinst - personalemæssigt tab
Kenneth Kristensen, chefkonsulent og leder af KL's Struktursekretariat:
- Jeg tror, at både leverandører og kommuner er glade for, at have fået noget ekstra tid til det tekniske. Men det kan opveje den tekniske fordel, at perioden med usikkerhed om fremtiden forlænges for mange administrative medabejdere i kommunerne. Selv om der nærmest er udstedt jobgaranti til de medarbejdere, hvor opgaven flyttes fra en myndighed til en anden, så er der jo langt fra tilfældet for medarbejdere i kommuner, der skal lægges sammen. Hvornår der er fuldstændig sikkerhed for, hvem der skal lægges sammen, siger regeringens plan ikke noget om.
Boks:
Digitalisering forsinkes
Administerende direktør Bent Marcussen, ESDH-leverandøren FICS Danmark:
- Nu sættes digitaliseringen da helt i stå. Men 2006 som overgangsår risikerer man, at nykommunerne først ansætter kommunaldirektør og it-chef i slutningen af overgangsåret, og så forsinkes digital forvaltning endnu mere, end den allerede er blevet på grund af usikkerheden om reformen. Jeg synes også, at valgfriheden med hensyn til kommunale sammenlægninger eller forpligtende samarbejderer er noget makværk.
Boks:
Overkommeligt at holde systemerne i luften
Jens Ole Back, centerchef for Kontoret for Administration og IT, KL:
- Med det vi ved nu om tidsplanen for reformen, synes det at være overkommeligt at holde de kommunale it-systemer i luften. Vi anbefaler, at kommuner som skal lægges sammen, etablerer fælles it-afdeling et år før, altså pr. 1.12006. Gør man det, skønner vi, at det vil give tid nok til at løse hovedparten af de praktiske driftsspørgssmål på forkant.
Boks:
Dejlig meget luft
Tom Togsverd, ITEK:
- Et helt overgangsår med fokus på sammenlægningen giver dejlig meget luft. Vi er glade for, at regeringen har imødekommet vores ønsker på det punkt. Men der vil nok alligevel hænge et og andet efter 1.1.2007. Vi fastholder vores anbefaling om, at man lægger en samlet slagplan for platformsskift og udbud, der gælder alle myndigheder.
Boks:
Fælles væg til væg
Per Buchwaldt, formand, Dansk IT:
- Vi synes, der står mange af de rigtige ord i udspillet om it. Overraskelsen i udspillet, valget mellem samarbejder og sammenlægninger, understreger vigtigheden af at have stor fokus på fleksibiliteten i de offentlige it-systemer, for det stiller vidtgående krav om standardisering af de it-løsninger, der skal understøtte de forpligtende samarbejder. En fælles drejebog eller køreplan for den offentlige sektor er meget vigtig, ligesom man skal passe på ikke at brænde en masse penge af på den korte bane. Man skal ikke begynde at pille alle it-kludetæpperne fra hinanden i de nye kommuner og sy dem sammen til nye kludetæpper, for det er alt for dyrt. Man skal så at sige vælge det fortsættende kludetæppe, som man kan have liggende, mens man arbejder på at anskaffe fælles væg til væg.