Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.
Vi er ret kålhøgne herhjemme, hvad angår egne evner. Når vi taber i konkurrence med udlandet eller bare dyrker offshore outsourcing, mener vi næsten altid, at årsagen skal findes i lave omkostninger. Vi ser den billige arbejdskraft for vores indre blik bænket i lange rækker under usle arbejdsforhold, mens de knokler løs med loddekolber eller kodelinier i Budapest, Sankt Petersborg, Beijing og Bangalore. Hvis kvaliteten havde været det vigtigste, så var arbejdet naturligvis blevet inden for grænserne. For vi er klogere og suser af sted i front for den digitale økonomi og har opfundet vidensamfundet.
Det er sundt med selvtillid, så længe det ikke kammer over i farlig selvovervurdering. Og fakta er, at eksempelvis indiske softwareudviklere ikke blot er billigere end danske, men også dygtigere. Flere firmaer i området dokumenterer deres udviklingsprocesser og arbejder struktureret på at blive stadig bedre - modne - til at udvikle software. Derfor kan man købe ydelser fra indiske softwarefirmaer, der er certificeret til niveau 5 efter CMMI-modellen. Til gengæld kigger man med ganske få undtagelser langt efter danske udviklingsfirmaer, der tager kvalitet tilsvarende bogstaveligt og ikke er bange for at måle den.
Et af de få er Systematic i Århus, der netop er nået til niveau 4, og som følge heraf kommer til at spille en nøglerolle i udviklingen af kampflyet JSE på softwareområdet. Systematic er mønsterbryderen, der demonstrerer, at kvalitet er ment alvorligt, men hvorfor er det kun i forbindelse med militære projekter, vi kræver, at leverandøren kan sit kram. Hvorfor sker det ikke inden for digital forvaltning og elektroniske patientjournaler, spurgte Computerworld i november.
Vil vi spendere milliarder af kroner på projekter, hvor leverandøren tilbyder et godt produkt, men hvor det ikke kan sandsynliggøres, at leverandøren i praksis kan løfte opgaven?
Nej, ser det ud til. SKI har taget udfordringen op og vil fremover lade modenhedsspørgsmål indgå i vurderingen ved rammekontrakter inden for rådgivning og konsulentbistand. Og det er kun første skridt på vejen, hvor man i løbet af nogle år vil hæve barren. Man kan kun håbe initiativet vil inspirere.
Det er ikke kun godt nyt for skatteborgerne. Det er også en gave til it-branchen, der nu skal gøre sig klar til at konkurrere på flere strenge end blot pris og funktion. Dermed er der lagt op til en professionalisering, der både lønner sig lokalt og ruster os til kampen om fremtidens arbejdspladser.