Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. marts 2004.
Fokus på bedre styring af returvarer og serviceforpligtelser.
Erhverslivet efterlyser bedre software til bedre håndtering af returvarer. Det er en af de varmeste tendenser inden for virksomhedssystemer i Europa, oplyser senioranlytikeren Nigel Montgomery fra AMR Research - et meget anerkendt selskab specialiseret i ERP (Enterprise Resource Planning).
Blandt softwareselskaberne, der har en god returvarefunktionalitet, nævner han J.D. Edwards, PeopleSoft og Intentia.
- Erhvervslivet efterlyser også støtte til service management. De tilbyder i stigende grad selv service på produkterne de sælger, herunder vedligeholdelse, og det skal understøttes it-mæssigt, siger Nigel Montgomery.
Men hvad leverandørsiden især råber højt om for tiden er RFID - radiomærkerne, der ventes at ersatte stregkoderne, siger Montgomery. Han forventer også behovet kommer, men p.t. er det ikke så påtrængende.
På dansk grund er det især behovet for at få lavet og understøttet en global forsyningskæde, der trænger sig på, oplyser Herbert Nathan, der er en af landets mest erfarne ERP-konsulenter.
- Millionbeløb kan spares ved at få bedre overblik over varer, lagre og logistikflow på tværs af landegrænser. Jeg kender til en virksomhed, der omsætter for over en milliard kroner, sparer et tocifret millionbeløb på bedre SCM-funktionalitet (Supply Chain Mangement, red.), siger Herbert Nathan.
Derudover konstaterer han et øget fokus på Performance Management - software, der gør det muligt i højere grad at følge op på, om ledelsen og den enkelte opnår sit mål. Og så arbejder mange virksomheder på at øge medarbejdernes mulighed for selvbetjening via intranettet, så der kan spares stabsfunktioner. toft