Veteran skal opbygge Nokias multimedie-division

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. marts 2004.


Nokia er ved at opbygge en helt ny salgsorganisation i Europa til selskabets nye multimedie-division, der blandt andet står for 3G-produkterne. Nokia-veteranen Mads Winblad står i spidsen.

Mobilgiganten Nokia har pr. 1. januar i år etableret en multi-mediedivision og etablerer dermed multimedie-enheder som et af koncernens fire forretningsområder ved siden af mobiltelefoner, erhvervsløsninger og netværk.
Til at opbygge en ny salgsorganisation i Europa, Mellemøsten og Afrika har selskabet udpeget den 48-årige danske Nokia-veteran Mads Winblad, der var med til at opbygge mobilmarkedet som dansk direktør i Nokia i starten af 90'erne.
Nu skal han udføre et lignende stykke pionerarbejde for de nye multimedie-enheder, som Nokia er på vej med inden for henholdsvis spil, billedprodukter og det, selskabet betegner som new media, hvilket først og fremmest betegner trådløse internet-enheder, der kan browse på nettet.
Dette indebærer, at alle Nokias 3G-enheder organisatorisk hører hjemme i multimedie-divisionen. Selskabet forventer, at brugerne i starten vil benytte de øgede båndbredder til netop billeder, spil og e-post og internet. Derimod finder Nokia ikke tiden moden til video 3G-enheder.
- Vi tror ikke på videotelefoni på dette tidspunkt. Det er for tidligt, og kvaliteten er ikke god nok, siger Mads Winblad.
Nye markeder
Derimod ser Nokia jomfruelige markeder inden for såvel billeder som spil og mobil adgang til nettet.
- Inden for spil- og internet-enheder har der ikke tidligere været enheder, der er konstant koblet på, og som brugerne kan tage med rundt. Inden for billedprodukter har vi allerede kameratelefoner, men vi forventer efterspørgsel efter kameraer med mobilfunktion, som er på niveau med apparater, der sælges i fotobutikker. På disse områder vil multimedie-divisionen lancere produkter, siger Mads Winblad.
Det medfører, at Nokia senere på året vil tilbyde enheder som den kommende Nokia 7700 gennem fotohandlere, ligesom selskabet allerede tilbyder N-Gage gennem forhandlere af spiludstyr.
Ny kategori
- Vi ønsker, at disse enheder bliver opfattet som en helt ny kategori: Kameraer, der kan overføre billeder via mobilnettene, og som har telefonfunktionen som ekstrafacilitet. Multimedie-området er netop skilt ud, fordi vi er nødt til at gå frem på en anden måde, end vi har gjort med mobiltelefonerne, først og fremmest fordi disse enheder står og falder med det indhold, de giver adgang til, siger Mads Winblad.
En af udfordringerne bliver at få forhandlerne til at forstå, at de nye enheder med mobilfunktion bringer en række forhold fra mobilverdenen med sig: De vil kræve et abonnement eller noget, der svarer til et taletidskort, for at kunne overføre billeder via mobilnettene.
Og ligesom det gælder med mobiltelefoner, kan det forventes, at mobilselskaberne i en vis udstrækning vil give tilskud til anskaffelsen for at få nye abonnenter, og fordi de nye enheder genererer yderligere trafik på deres net.
Generelt har Nokia i den nye division placeret både en række veteraner som Mads Winblad, der tidligere har været med til at starte mobilmarkedet fra grunden, og en række typisk yngre folk, der kender henholdsvis spil- og billedbehandlingsområdet.

Billedtekst:
Nokia vil senere på året tilbyde enheder som den kommende Nokia 7700 gennem fotohandlere, ligesom selskabet allerede tilbyder N-Gage gennem forhandlere af spiludstyr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere