Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
Mens traditionel Business Intelligence i stigende grad bliver hyldevare, og Microsofts slagskygge lægger sig over markedet, lancerer de større producenter funktioner, der kan analysere og til en vis grad forudse markedets bevægelser.
Business analytics er det nye modebegreb inden for forretningssystemer, som, de større producenter håber, skal give dem nye muligheder, efterhånden som mere traditionelle business intelligence-systemer bliver hyldevarer.
Definitionen på business analytics omfatter et spektrum af applikationer og designmodeller, der opsamler store mængder data - typisk fra data warehouses - og beregner mulige sammenhænge. Populært sagt bliver det dermed muligt ikke bare at spørge "hvor mange" og "hvor meget", men også "hvorfor".
Heroverfor står forretningsintelligens for den mere eller mindre bagudrettede indsamling af data om, hvordan det er gået i virksomheden.
- Business analytics (BA) og business intelligence (BI) er begreber, man benytter i stedet for statistik, som er et ord, der skræmmer mange i forretningslivet, fordi de fik dårlige karakterer i faget statistik på handelshøjskolen.
Sådan driller lektor Anders Milhøj fra Økonomisk Institut ved Københavns Universitet indimellem sine tilhørere, når han er ude at tale om disse emner.
Pointen er, at disse beregningsformer har været kendt i mange år, men med de kraftigt voksende computerkapaciteter er den statistiske disciplin tidsrække-analyse, der kan finde mønstre i datamængderne, inden for rækkevidde af almindelige brugere.
Hyldevare
Når forretningsanalyse er kommet i fokus nu, har det både et træk fra markedet og et skub fra producenterne. Virksomhederne efterspørger BI-funktioner, der kan hjælpe dem med tidligere at få øje på ændringer i markedet.
Producenterne af BI-værktøj har behov for at udvide deres portefølje med de mere avancerede analytiske værktøjer, efterhånden som databaseleverandørerne i stigende grad indbygger de traditionelle BI-funktioner i deres løsninger, så kunder med mindre avancerede behov ikke behøver en separat BI-løsning.
Når det gælder BI-funktionaliteternes overgang til at blive hyldevarer, er det dog virkningerne af Microsofts indtræden på dette område, der imødeses med den største spænding. Softwaregigantens BI-platform til selskabets SQL-server skulle oprindeligt være en del af Yukon-versionen af SQL-serveren, men disse løsninger blev fremskyndet og allerede lanceret som en del af SQL Server 2000 i slutningen af sidste år.
Endnu har Microsofts indtræden på markedet ikke medført betydelige ændringer på markedet, men ifølge direktør Jesper Vork fra konsulenthuset CIP i Vejle skyldes det, at softwaregigantens marketing- og salgsmaskine først og fremmest er rettet mod massemarkedet. De er ikke gearet til de forholdsvis komplicerede BI-produkter.