På tværs af net og teknologier

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. februar 2004.


Siemens Lifeworks-platform, som integrerer e-post og videokonferencer med såvel IP- som fastnet- og mobiltelefoni, er flagskibet blandt selskabets tilbud til teleselskaber, der vil konkurrere på bredbåndsbaserede tjenester.

Fælles brugerflade
"Lifeworks" er Siemens marketingsfolk kommet frem til at kalde selskabets nye platform til at levere telefoni- og data-tjenester på tværs af teknologier. I praksis skal brugerne fra en brugerflade, der har fået navnet Openscape, kunne kommunikere via såvel IP-baserede som fastnet- og mobiltelefoner og via e-post og videokonferencer. En række af funktionerne indgår i Unified Messaging, der allerede findes i forskellige udformninger fra en række producenter: Det drejer sig om integrationen af talebeskeder i
e-postsystemets indbakke, og muligheden for at ringe op ved at klikke på en person i adresselisten. Men Lifeworks er mere integreret og omfatter desuden nye funktioner.
- En række af funktionerne i Lifeworks eksisterer allerede, men brugerne har typisk skulle skifte vindue på skærmen for at gå fra indbakken til at deltage i en videokonference. Denne løsning samler alle funktionerne på en brugerflade, som er udviklet i samarbejde med Microsoft, så den lægger sig tæt op ad noget, brugerne er vant til, siger Tim Miller Fra Siemens ICN-gruppe.

Tv'et er omdrejningspunkt
Blandt de nye funktioner er, at Siemens lægger op til, at tv'et skal være mediet for videosamtaler i hjemmet, for selv om platformen er udviklet til kommunikation i virksomheder, skal medarbejderne også kunne kommunikere hjemmefra.
- Familien samles omkring tv'et, og det er det medie, de fleste er mest fortrolige med. Derfor vil det være det naturlige udgangspunkt for videoopkald hjemmefra, siger direktør Anton Schaaf fra Siemens ICN's Carrier-division.
Siemens har udviklet en box, der hjælp af WiFi udveksler billeder fra et web-kamera oven på tv'et til hjemmet opkoblingspunkt til trådløst lokalnet, mens talen overføres via DECT. Siemens har valgt denne løsning, fordi udviklerne ikke fandt det realistisk at markedsføre en løsning, der indebar, at der skulle trækkes kabler i stuen.
Ud over de nævnte fuktioner omfatter Lifeworks funktioner, der kendes fra såkaldt instant messaging. De gør det muligt at se, om kolleger er tilgængelige, og om de kan nås på e-post eller via mobil- eller kablet telefon.

Stort arbejde forude
Før Lifeworks-platformen for alvor kan etablere en samlet brugerflade for hele viften af kommunikationsteknologier, skal teleselskaberne løse endnu en udfordring: De skal have de forskellige elementer i billing-systemerne, der står for afregningen af kundernes forbrug, til at spille sammen.
- Det kræver et stort arbejde at etablere billing på tværs af teknologier og net, men det er muligt, og det vil blive gjort, siger Anton Schaaf.

Billedtekst
Siemens opfatter tv'et som omdrejningspunktet for familiens livog derfor omfatter selskabets Lifeworks-kommunikationsplatform, der gør det muligt at gå på nettet og at etablere videotelefoni via en box med indbygget kamera oven på fjernsynet.

Faktaboks:
Tilbage i sort
Krisen i telesektoren betød betydelig tilbagegang i de europæiske sværvægtere Siemens og Alcatel. Teleselskabernes indkøb af infrastruktur er faldet med 61 procent fra 2001 til 2003, og det førte til nedskæringer.
Nu er begge selskaber ved at være vendt tilbage til at have positive resultater. Bedst går det Siemens, hvis ICN-gruppe for Informations- og kommunikationsnetværk har givet overskud de sidste to kvartaler. Faktisk lå resultaterne i selskabets såkaldte Carrier-division, der henvender sig til teleselskaberne, sammen med et stigende salg af mobiltelefoner bag koncernens 39 procents indtægtsfremgang i første kvartal i år.
Også Alcatels fastnet-sektion fik sorte tal sidste år. Alcatel er særligt stærke inden for DSL-udstyr, og selskabet stod bag 5,1 millioner DSL-forbindelser verden over i de sidste tre måneder af sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere