På tværs af net og teknologier

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. februar 2004.


Siemens Lifeworks-platform, som integrerer e-post og videokonferencer med såvel IP- som fastnet- og mobiltelefoni, er flagskibet blandt selskabets tilbud til teleselskaber, der vil konkurrere på bredbåndsbaserede tjenester.

Fælles brugerflade
"Lifeworks" er Siemens marketingsfolk kommet frem til at kalde selskabets nye platform til at levere telefoni- og data-tjenester på tværs af teknologier. I praksis skal brugerne fra en brugerflade, der har fået navnet Openscape, kunne kommunikere via såvel IP-baserede som fastnet- og mobiltelefoner og via e-post og videokonferencer. En række af funktionerne indgår i Unified Messaging, der allerede findes i forskellige udformninger fra en række producenter: Det drejer sig om integrationen af talebeskeder i
e-postsystemets indbakke, og muligheden for at ringe op ved at klikke på en person i adresselisten. Men Lifeworks er mere integreret og omfatter desuden nye funktioner.
- En række af funktionerne i Lifeworks eksisterer allerede, men brugerne har typisk skulle skifte vindue på skærmen for at gå fra indbakken til at deltage i en videokonference. Denne løsning samler alle funktionerne på en brugerflade, som er udviklet i samarbejde med Microsoft, så den lægger sig tæt op ad noget, brugerne er vant til, siger Tim Miller Fra Siemens ICN-gruppe.

Tv'et er omdrejningspunkt
Blandt de nye funktioner er, at Siemens lægger op til, at tv'et skal være mediet for videosamtaler i hjemmet, for selv om platformen er udviklet til kommunikation i virksomheder, skal medarbejderne også kunne kommunikere hjemmefra.
- Familien samles omkring tv'et, og det er det medie, de fleste er mest fortrolige med. Derfor vil det være det naturlige udgangspunkt for videoopkald hjemmefra, siger direktør Anton Schaaf fra Siemens ICN's Carrier-division.
Siemens har udviklet en box, der hjælp af WiFi udveksler billeder fra et web-kamera oven på tv'et til hjemmet opkoblingspunkt til trådløst lokalnet, mens talen overføres via DECT. Siemens har valgt denne løsning, fordi udviklerne ikke fandt det realistisk at markedsføre en løsning, der indebar, at der skulle trækkes kabler i stuen.
Ud over de nævnte fuktioner omfatter Lifeworks funktioner, der kendes fra såkaldt instant messaging. De gør det muligt at se, om kolleger er tilgængelige, og om de kan nås på e-post eller via mobil- eller kablet telefon.

Stort arbejde forude
Før Lifeworks-platformen for alvor kan etablere en samlet brugerflade for hele viften af kommunikationsteknologier, skal teleselskaberne løse endnu en udfordring: De skal have de forskellige elementer i billing-systemerne, der står for afregningen af kundernes forbrug, til at spille sammen.
- Det kræver et stort arbejde at etablere billing på tværs af teknologier og net, men det er muligt, og det vil blive gjort, siger Anton Schaaf.

Billedtekst
Siemens opfatter tv'et som omdrejningspunktet for familiens livog derfor omfatter selskabets Lifeworks-kommunikationsplatform, der gør det muligt at gå på nettet og at etablere videotelefoni via en box med indbygget kamera oven på fjernsynet.

Faktaboks:
Tilbage i sort
Krisen i telesektoren betød betydelig tilbagegang i de europæiske sværvægtere Siemens og Alcatel. Teleselskabernes indkøb af infrastruktur er faldet med 61 procent fra 2001 til 2003, og det førte til nedskæringer.
Nu er begge selskaber ved at være vendt tilbage til at have positive resultater. Bedst går det Siemens, hvis ICN-gruppe for Informations- og kommunikationsnetværk har givet overskud de sidste to kvartaler. Faktisk lå resultaterne i selskabets såkaldte Carrier-division, der henvender sig til teleselskaberne, sammen med et stigende salg af mobiltelefoner bag koncernens 39 procents indtægtsfremgang i første kvartal i år.
Også Alcatels fastnet-sektion fik sorte tal sidste år. Alcatel er særligt stærke inden for DSL-udstyr, og selskabet stod bag 5,1 millioner DSL-forbindelser verden over i de sidste tre måneder af sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere