Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. februar 2004.
Stakkels KMD. Den overhængende strukturreform og stadig flere projekter, der gennemdigitaliserer det kommunale Danmark, har skubbet kommunernes it-selskab ud i en voldsom identitetskrise, der kræver akut behandling. Hvis patienten ikke snart kommer i terapi, bliver selskabets splittede selvopfattelse en barriere og ikke en løftestang til at nå målsætningerne for en effektiv og velfungerende kommunalsektor.
Nu raser den dominerende aktør direkte mod sin egne kunder, ejere og fællesoffentlige initiativer i frustration over kravet om, at KMD skal indrette sig. Indrette sig, så der bliver åbnet for direkte konkurrence, indrette sig så den fungerer på markedets vilkår og begynder at tjene penge til sine ejere. Det er en manøvre, der er dømt til at ende med et brag. Man kan ikke både være hjerteven og leverandør med pligt til at konkurrere i et frit marked på en gang.
Siden den statslige Datacentralen blev privatiseret til CSC i 1996, har branchen ventet på og spekuleret i en tilsvarende manøvre med KMD. Også på denne plads har det været fremhævet, at et salg vil være godt for den fri konkurrence og give borgerne bedre og billigere service. Og venstres finanspolitiske ordfører Kristian Jensen har flere gange foreslået, at finansieringen af kommunalreformen skal ske ved et salg af it-selskabet.
Den seneste udvikling sætter spørgsmålstegn ved, om løsningen virkelig er så enkel. Hvis kommunerne sælger KMD nu og i sin helhed, ville vi med et slag få en privat aktør, der får meget stor kontrol med kommunernes data og it-systemer. Er det virkelig noget, vi ønsker, med tanke på hvad private TDC's ejerskab af det rå kobber betyder for konkurrencen? Omvendt, hvis vi reelt får liberaliseret det kommunale it-marked med flere aktører, bliver KMD's værdi udhulet - og det er kommunerne ikke interesseret i. Vi bliver derfor nødt til at komme til bunds i spørgsmålet om, hvad kommunerne skal eje. Arkitekturen? Den historiske arv af fagsystemer? Kan vi nøjes med at sende løsningerne i udbud?
Kommunerne må snart finde en løsning. Ellers vil KMD fortsat være tvunget til umulig dans på knivsæggen, hvor gevinsterne ved digital forvaltning udebliver og forvandles til tab og ineffektivitet.
Det ønsker ingen.
Læs også side 10-11