Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. januar 2004.
Oracle erkender nu, at det er nødvendigt for virksomhedens ERP-systemer at kunne kommunikere med andre forretningssystemer.
Systemintegration
San Diego: De fleste leverandører af forretningssystemer har længe erkendt, at de eksisterer i en verden, hvor det er nødvendigt, at systemer fra forskellige leverandører kan arbejde sammen.
Oracle har skilt sig ud ved at mene, at kunderne i bund og grund bør købe alle deres forretningssystemer hos en leverandør - Oracle. Argumentet fra Oracle har været, at fragmenterede systemer skaber fragmenteret information, der ikke kan anvendes effektivt i virksomhedernes strategiske arbejde.
Men på årets Oracle Applications World i San Diego gjorde Oracle forleden op med sin hidtidige holdning.
Det skete med lanceringen af et nyt system kaldet Customer Data Hub, som udgør en fælles databank for virksomheders forskellige forretningsystemer. Systemet bygger på Oracles database- og infrastrukturteknologi.
I modsætning til nogle af konkurrenterne som Siebel eller SAP, der lader forretningssystemer kommunikere indbyrdes punkt-til-punkt via særlige integrationsværktøjer, har Oracle valgt at samle alle kundedata som ordrer, tjenesteydelser og kontrakter på et sted, hvor data bliver renset og valideret.
- Systemet gør det muligt at få et samlet overblik over virksomhedens kunder via et fælles datagrundlag for de forskellige systemer, siger Charles Phillips, der er øverste chef for Oracles relationer til kunder samt strategi og forretningsudvikling.
Han giver dog samtidig udtryk for, at det stadig er holdningen hos Oracle, at kunderne er bedst tjent med at have en leverandør af forretningssystemer samlet i en altomfattende integreret ERP-pakke.
Customer Data Hub anvender web-services til at kommunikere med andre systemer.
Konkurrenterne synes i første omgang at være et skridt foran Oracle, når det handler om integrationsstrategier på både ERP-, CRM- og databaseområdet. Konkurrenter som SAP, Siebel, IBM og Microsoft har længe satset på web-services som integrationsværktøjer.
Billedtekst: Med Customer Data Hub kommer vi tæt på at kunne få data frem i realtid fra forskellige forretningssystemer, siger Charles Phillips, Oracle.