Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Codan har etableret en specialafdeling der skal fodre ledelsen med avanceret information om forsikringsprodukter og kunders adfærd.
Videnbaseret ledelse
Godt nok hedder Codans afdeling for forretningsanalyse Business Intelligence, men afdelingens arbejde rækker langt ud over traditionel BI.
For fire år siden konstaterede Codans ledelse, at man nu beherskede traditionel Business Intelligence, men konstaterede samtidig at der var en stor mængde avanceret og meget værdifuld viden, som man ikke fik adgang til ved simple BI-ad hoc-kørsler.
Det stod klart, at der ville være store gevinster direkte på bundlinien ved at kunne gennemføre mere komplekse analyser af de enorme datamængder Codan råder over.
Resultatet af overvejelserne blev etableringen af en særlig afdeling bemandet med eksperter i forretningsanalyse.
- Vi ligner ikke en traditionel produktionsvirksomhed, som måske godt kan klare sig med traditionel BI. Vores informationsstrømme er langt mere komplekse, så der kræves et intellektuelt bidrag for at udtrække mere avanceret information fra vores systemer, fastslår lederen af Codans BI-afdeling, Jan Parner.
Spidskompetence
Afdelingens medarbejdere er foruden Jan Parner, der er aktuar en statistiker og en matematikøkonom der beggee har spidskompetence inden for forretningsanalyse samt en data manager og en strategisk projektleder, der har ansvaret for forankring af resultaterne af afdelingens arbejde i organisationen.
Fælles for medarbejderne er, at de er generalister, som kan indkapsles i de enkelte projekter, hvilket ifølge Jan Parner ikke er helt let. Samtidig er der et krav til den enkelte medarbejder om at kunne kommunikere med resten af organisationen og lytte til input fra kolleger.
- Afdelingen flyttes som en slags rejsehold fra opgave til opgave. Vi behersker både højt specialiserede metoder og har evnen til at gennemføre projekter, forklarer Jan Parner.
Gruppens arbejde består både i at svare på spørgsmål fra ledelsen og i stigende grad også at være med i en iterativ proces, hvor gruppen selv formulerer sine opgaver.
Svært at sætte ord på
Den svære opgave ved den måde, Codan i dag anvender BI-systemer på, er ifølge Jan Parner at komme fra det verbale spørgsmål til en faktisk løsning. Det er let at spørge om, hvilke kunder, vi vil tjene penge på næste år, men langt sværere at svare på det.
Codan opbyggede allerede i 1990 en datainfrastruktur baseret på et data warehouse.
- Vi har også med vores BI-system fra SAS et stabilt system, der kan flytte data og gøre datasæt klar, så vi ikke skal bruge tiden på det, men i stedet kan arbejde med analyser af data. Vi var begunstiget med, at have information om vores kunder baseret på husstands-betragtninger (single view). Det gjorde det muligt for os at gå direkte i gang med et intellektuelt funderet analysearbejde, forklarer Jan Parner.
Til statistiske analyser anvendes blandt andet open source-programmet R.
De spørgsmål, Codans BI-folk søger besvaret, er af typen: Hvilke kunder vil vi tjene penge på? Eller: Hvilke kunder forventer vi at have i fremtiden.
- Det er langt mere intellektuelt krævende at kigge fremad end blot at lave øjebliksbilleder. Vi kan få et langt klarere billede af kundernes adfærd end tidligere. Det gør det muligt for vores ledelse at træffe de nødvendige forretningsmæssige beslutninger baseret på nagelfast viden frem for at skulle zig zagge sig frem gennem markedet, forklarer Jan Parner:
- Det er ikke simpelt at opstille en model for kundens handlinger baseret på samspillet mellem forventet lønsomhed, forventet loyalitet og kundens potentiale, tilføjer han.
Målet for Codan er, at kunderne i stigende grad betaler i forhold til den risiko, de udgør for forsikringsselskabet.
- Vi taler ikke om gode og dårlige kunder, men vi ønsker at tjene det samme på alle kunder. Det er den mest fair måde at behandle alle på, siger Jan Parner.
Billedtekst:
- Vores vision er i fuldt omfang at inddrage kundeperspetivet i forsikringsvirksomheden. Det vil tage fem år at nå så langt, vurderer Jan Parner. Foto: Torben Klint