Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. september 2003.
Irma City-butikkerne har de sidste år eksperimenteret med markedsføring via sms, til gengæld er tilbudsaviserne droppet.
I detailhandelen har Irma i deres Irma City-butikker, forsøgt sig med markedsføring via sms'er siden oktober 2001.
- Vi har i høj grad ønsket at få erfaringer med sms. Og de foreløbige indikationer er, at det er et effektivt medie, siger Claus Bredmose, der er Trade Marketing Manager i Irma.
Udgangspunktet er butikkerne på Frederiksberg og Vesterbro, hvis publikum er moderne, travle 30-40-årige livsnydere med relativt store husstandsindtægter, sans for livets bekvemmeligheder og holdninger til, hvad de putter i munden. Det er en målgruppe, der både har mobiltelefon og ved, hvad en sms er. Og det er den, Irma går efter. Ikke de helt unge, hyper-sms'ende, som Claus Bredmose kalder 'tommelfinger-segmentet'.
For Irma City er sms blot et af tre elektroniske ben - sammen med elektronisk post og Irmas hjemmeside. Til gengæld har man bevidst fravalgt de traditionelle tilbudsaviser - de dyre, glittede tryksager, som detailkæderne spyer ud en eller sågar to gange ugentligt.
Bekvemmelighed og jordbær
- Vi prøver at pejle os ind på, hvordan fremtidens ‘convenience' kæde i Danmark ser ud - i alle henseender, siger Claus Bredmose, som har svært ved at fordanske ‘convenience', men lander henne i retning af ‘bekvemmelighedsbutikker'.
Som eksempel på en service her nævner han Irma Citys mail-service, hvor de fortravlede hver eftermiddag kan få tilsendt en opskrift på en ret, det bare tager 20 minutter at lave.
- Convenient-tanken ligger bag det hele - også sms. Her er det meget vigtigt, at de er relevante og har værdi for kunderne, siger Claus Bredmose.
Blandt de hidtidige erfaringer, Irma har gjort, er, at man ikke skal forsøge at personificere sms-meddelelserne. Det blev droppet efter klager fra folk, som var blevet tilmeldt af andre under navne, der tangerede skældsord.
Gode erfaringer har Irma med at handle hurtigt ved hjælp af sms, nemlig med øjeblikstilbud via sms på for eksempel økologiske jordbær med fløde eller koldskål og kammerjunkere i sommersæsonen. Her kom positive tilbagemeldinger fra butikkerne.
Dog er der foreløbig ingen konkrete planer om at udvide sms-tjenesten til de øvrige Irma-butikker. Inden da skal det afprøves yderligere. Til gengæld ventes en udvidelse af Irma City.