Vi bruger også... sms

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. september 2003.


I de seneste par år har virksomheder som DFDS og Tivoli lige så stille integreret brugen af sms'er i deres markedsføring, men samtidig viser erfaringer fra Magasin, at man skal vælge leverandører med omhu.

Med SMS til Oslo
DFDS Seaways er en af de virksomheder, der har haft succes med specialiseret brug af SMS til markedsføring - til kunder, der har bedt om det. Selskabet sender med jævne mellemrum rigtig gode tilbud ud om formiddagen på rejser, som begynder samme eftermiddag. Det handler simpelthen om at få bådene fyldt op.- Det fungerer rigtig godt. Responsraten er fin, fortæller Kenneth Schmidt Holmbjerg, som er Direct Marketing Manager hos DFDS. Prisen er samtidig lav. Et hurtigt regneeksempel fra hans hånd viser en fast omkostning på 1.800 kroner om måneden for at have SMS-servicen plus 30 øre pr. sendt SMS. - Sender jeg 1.500 SMS'er, koster det under 500 kroner, og jeg kan typisk få 50 ud at sejle samme dag. Det er en lav pris og en høj hitrate - en god forretning, siger Kenneth Schmidt Holmbjerg.

Diskret start
DFDS begyndte med sin SMS-service for et års tid siden. Den bruges løbende til potentielle kunder, som kan være selektive og vælge mellem forskellige destinationer og produkter som minicruise, skiferie eller bare transportrejser. Og den bruges primært til salg, men også til for eksempel at gøre opmærksom på et nyt katalog, et nyt skib eller andre større begivenheder. DFDS har ikke markedsført SMS-tjenesten massivt. Den har blot ligget som en service på selskabets hjemmesider, hvor man kan tilmelde sig. - Men vi vil prøve at være mere aktive med at fortælle om den gennem annoncering på andre sites og som led i et større igangværende arbejde med at opbygge, hvad vi foreløbig kalder DFDS infocenter. sms skal være en del af det, oplyser Kenneth Schmidt Holmbjerg.

Fredagsrock
Skarp fokusering og en stilfærdig start uden for megen slåen på tromme har også karakteriseret Tivolis brug af sms'er i markedsføringen. Her har man netop afsluttet anden sæson med sms.- Vi har målrettet det direkte mod publikum til vores fredagsrock-arrangementer. Vores vurdering er, at der er det mest relevante. Og man skal nøje overveje, hvad man vil bruge sms-mediet til. Det skal være relevant for modtageren. Ellers har folk ingen tilskyndelse til at tilmelde sig, og det bliver bare til spam og besvær, siger Tivolis webmaster Ellen Dahl.
Tivoli kender ikke sms-målgruppen, men går ud fra, at det er den yngre kundegruppe mellem 20 og 40 år, som lytter til pop-rock. Modtagerne er hvervet ad to veje, dels via et Go Card med telefonnummeret til registreringen, dels via Tivolis hjemmeside. På to sæsoner har man opnået en database på godt 5.000 brugere. Men, siger Ellen Dahl, det er ikke noget, Tivoli profilerer sig på - i modsætning til andre selskaber, som bruger det i tværmediale kampagner.
- Vi vil ikke gå så langt til at bruge så mange ressourcer på det. Men vi forestiller os, at vi på længere sigt kan bruge det til andre typer begivenheder. Og det skal evalueres nu, hvor sæsonen er slut.

Magasin stod på og af
Overordentlig sæsonbetonet var også stormagasinet Magasins brug af sms'er. Ved sommerudsalget i 2001, året hvor sms-bølgen virkelig gik højt, slog Magasin til og sendte 50.400 sms-beskeder med udsalgstilbud til de omkring 4.500 kunder, der havde valgt at åbne for den kanal. "Magasin er de første herhjemme, der har brugt sms-mediet så målrettet i en udsalgskampagne, og Magasin er nu i gang med at undersøge, hvordan det mobile medie kan bruges igen, for eksempel i forbindelse med andre kampagner," hed det blandt andet i Magasins pressemeddelelse om tiltaget.
Men siden er der ikke sket noget. Selv om Magasin med informationskonsulent Søren Winge Schierbecks ord faktisk fik overraskende meget ud af det. En del af baggrunden var, at stormagasinet fik lavet en dårlig aftale med sin eksterne leverandør, hvor prisen på de næste sms-tiltag blev alt for høj. Sms-kampagnen blev skabt i samarbejde med reklamebureauet BBDO og Responsfabrikken, der leverede den tekniske løsning. - Det var tanken at gentage succesen året efter, men det viste sig at være ganske dyrt at opdatere systemet. Vi skulle genskabe og opdatere en masse kontakter, og vi havde ikke hele ejerskabet af databasen, som lå hos en ekstern leverandør.
- Man kunne have lavet en smartere aftale. Det var ikke lavet som langtidsløsning, og det var i hvert fald for omstændeligt at lave om. Det blev for dyrt. Og vi må se på, hvordan vi bruger budgettet bedst muligt, siger Søren Winge Schierbeck.Med i billedet er en intern omstrukturering hos Magasin, som afspejler den øvrige udvikling. For to år siden havde stormagasinet en meget stor internet-orienteret afdeling. Den er nu nedlagt og arbejdet lagt ud af huset - som det meste af markedsføringen. Internt har man nu kun en lille medieafdeling.

Boks:
Offentlige sms'er
Offentlige myndigheder har også taget sms'erne til sig. Det gælder for eksempel Nordjyllands Amt, som bruger det trådløse værktøj både i faglig sammenhæng og som kontaktform over for nordjyske unge.
Amtet har indrettet sit it-system, så medarbejderne kan sende sms'er fra deres eget postsystem og altså bruge det i det daglige arbejde som en parallel til elektronisk post.
Derudover benyttes sms'er målrettet i forhold til de unge på to websites, hvor man kan tilmelde sig og få information og deltage i konkurrencer. Henholdsvis www.mybody.dk, der er et site for unge om livsstil, sundhed og sex, og www.skytsengle.dk, hvis fokus er at forhindre unge i at køre spirituskørsel.

Billedtekst
Læs også særudgivelsen om trådløs teknologi, der leveres med Computerworld i dag.
Ved sommerudsalget i 2001 sendte Magasin 50.400 SMS-beskeder med udsalgstilbud til de cirka 4.500 kunder, der havde valgt at åbne for den kanal.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere