Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. september 2003.
Trods it-nedturen var flere hundrede forretningsfolk i går mødt op til konferencen om, at det nu kan betale sig for erhvervslivet at investere i ERP-løsninger. Arrangør var SAP og firmaets partnere.
SAP forum
I disse sparetider var der overraskende stort fremmøde - 300 forretningsfolk - til konferencen SAP Forum, som foregik i går på Holmen i København.
Det store fremmøde skyldtes formentlig, at konferencens overordnede tema var, hvordan man "griber" rigtigt i de voldsomt stigende informationsmængder. Tiltrækkende var nok også de efterhånden veldokumenterede tilbagebetalingstider på ERP, som er attraktive for virksomheder, der skal se hurtige resultater, og trods sparetider kan betale sig hurtigt hjem.
Meget belejligt kunne SAP forleden inden konferencen fremlægge sin seneste markedsundersøgelse. Undersøgelsen er gennemført i første kvartal 2003 af universitetet i Ludvigshafen.
Rapporten er baseret på 35 virksomheder i Tyskland, Østrig og Schweiz, som alle kørte løsningen mySAP CRM. Det er it-systemer til håndtering af kunder, såkaldte CRM-løsninger (Customer Relation Management), som typisk er et modul i et større ERP-system.
Den tyske undersøgelse viste, at virksomhedernes investeringer gennemsnitligt var tilbagebetalt på 22 måneder og 55 procent af CRM-investeringen var kommet hjem for virksomheden på et år. Tilfredsheden blandt virksomhederne var generelt stor. Virksomheder opnåede blandt andet en reduktion af kundeafgangen med 20 procent, 70 procent af virksomhederne fik en 25 procent vækst i kundetilfredsheden, og næsten alle virksomheder i undersøgelsen - 95 procent - fik en markant salgsfremgang.
Nu er it pengene værd
Administrerende direktør Henrik Rasmussen, SAP Danmark A/S, mener, at undersøgelsen er et udtryk for, at salg ikke udelukkende er en kunstart, men også en disciplin hvor struktur og systematik kan udnyttes.
SAP Danmark gennemførte for knap et år siden en markedsundersøgelse om netop kundehåndtering blandt 110 danske handels- og produktionsselskaber. Undersøgelsen viste, at danske virksomheder er lidt bagefter de øvrige europæiske virksomheder til at drage fordel af CRM-løsninger.
De såkaldte effektivitetsundersøgelser er som regel aldrig gennemført på totale ERP-løsninger, da ERP består af en række forskellige it-moduler som bl.a. CRM, SCM (forsyningskæder), bogholderi og produktion. Derfor måles ofte kun enkelte ERP-moduler som eksempelvis CRM.
Det er ikke kun SAP-undersøgelser, som dokumenterer relativ hurtig tilbagebetaling og bedre produktivitet i virksomheder. Efter årtier med en stort set umålelig effektivisering af it-investeringer i handels- og servicevirksomheder påstår mange undersøgelser nu, at it kan betale sig økonomisk.
Det fremgår af flere nye undersøgelser fra USA's erhvervsliv. Senest hedder det i PLS-rapporten "IT i praksis 2003", at effektiviseringsgevinsten ved brug af it kan konstateres i tre af fire offentlige virksomheder. I 1999 kunne PLS kun finde en it-gevinst i halvdelen af den offentlige forvaltnings virksomheder.