Zoom ind på Zoomio

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. september 2003.


Zoomio er seneste skridt frem for Lars Munch Johansen, stifteren af IT Factory, som nu satser på automatiseret markedsføring.

Kontakter
- Hun var her i fredags, og vi havde et godt møde, fortæller Lars Munch Johansen om sit møde med Microsofts Sheetal Mehta.
Stifteren af IT Factory har haft travlt, siden han blev vist vintervejen af selskabet, der fik dotcom-vokseværk og siden kollapsede. Han har startet endnu et selskab, Zoomio. Denne gang sammen med amerikanerne Gordon Darling og Christopher Nash og denne gang for stifternes egne midler.
Produktet er et værktøj til at automatisere marketingprocessen og dermed nedbringe CPO, omkostningen pr. ordre. Det er skræddersyet til Miscrosofts nye CRM-system, som netop er blevet lanceret i USA. Med til at inspirere var Microsofts overtagelse af Navision og satsning på Business Solution markedet.
- En isoleret applikation skal kunne integreres overalt. Derfor valgte vi Microsofts .NET platform til vores software. Den ligner Microsofts CRM som en tvilling, så alle deres reselling partnere på området - omkring 1.400 i USA og foreløbig 80 i Europa, hvor det endnu ikke er officielt lanceret, går vi benhårdt efter, fortæller Lars Munch Johansen.

Udviklet i Pakistan
Produktet, der blev klar i 1. kvartal i år, er udviklet i Pakistan takket være en personlig kontakt, og Lars Munch Johansen har i øvrigt prompte etableret udviklingsselskabet Geopaq sammen med sin strategiske partner i Islamabad. Men det er en anden historie.
Da eventyret med IT Factory stoppede, tænkte Lars Munch Johansen sig frem til, at næste projekt skulle være noget med afsætning og teknologi. Han landede på markedsføringsfeltet og begyndte manuelt. Men eftersom CPO blev for høj, begyndte automatiseringsprocessen. Det endte med Campaign Management værktøjet.
At det var den rette vej at gå, blev bekræftet på et CRM-seminar, som Microsoft inviterede til undervejs i det halvandet år lange udviklingsforløb.
- Det var en øjenåbner. Her hørte vi fra blandt andre Gartners eksperter, at den sidste af de gamle bastioner, som endnu ikke er teknologi-enabled, er marketing. Vi hørte, hvordan de globale Top 1000 virksomheder hvert år bruger 270 milliarder dollars på markedsføring - 6,9 procent af omsætningen mod de 3,1 procent af omsætningen, der bruges på it. Der er stort set ingen automatisering på marketing-området, men et stort potentiale for vækst, siger Lars Munch Johansen.
Besøget fra Microsofts Sheetal Mehta glæder Lars Munch Johansen sig over.
- Hun kan sætte os i forbindelse med komplementære partnere, måske selskaber hun gerne sender i retning af Microsoft. Hun er forretningsorienteret, så det handler ikke nødvendigvis om venturekapital, men det behøver det heller ikke. Forretningspartnere, hvor Microsoft har blåstemplet os, er lige så godt, siger Zoomio-chefen, som blandt andet kigger efter call-center sektoren.

Blevet klogere
- Hvad kapital angår, er vi blevet klogere. Man skal være mere ydmyg. Det er nok godt, vi selv tager risikoen i første omgang. Men det er selvfølgelig altid rart med kapital til vækst, siger Lars Munch Johansen
Foreløbig har han og partnerne investeret 10-12 millioner kroner i Zoomio. Teknologisk Innovation er for et halvt år siden kommet med en million kroner plus bestyrelsesassistance. De tre stiftere ejer omkring 30 procent hver, Teknologisk Innovation de sidste 10 procent.
Foreløbig har selskabet fået 30 kunder i Danmark - heriblandt Microsoft og repræsentanter for energisektoren, som skal positionere sig i liberaliseringen. I år forventes en omsætning på ca. fire millioner kroner, hvoraf en fjerdedel er i hus.
I Danmark er Henrik Øgaard med en fortid i blandt andet Ingram Micro ansat som direktør. Etableringen af datterselskaber i Tyskland, Holland, Australien og USA er godt i vej, hjulpet af blandt andre to tidligere Damgaard-folk, Hans Bak i Holland og Peter Wagner i USA.

Billedtekst:
- Sheetal Mehta kan sætte os i forbindelse med komplementære partnere. Det handler ikke nødvendigvis om venturekapital, men det behøver det heller ikke. Forretningspartnere, hvor Microsoft har blåstemplet os, er lige så godt, siger Lars Munch Johansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere