CES er ubetinget it- og forbrugerelektronikbranchens største show.
Det er her de nye, smarte, knapt så smarte og rent ud sagt håbløse produkter slås om gulvpladsen og avisernes spaltemillimetre.
Men det er også her store firmaer som Microsoft, Sony og Cisco lancerer deres nye produkter og fremtidsplaner.
Og uanset om resten af verden talte om finanskrise og recession, så skuffede CES anno 2009 ikke alt for meget.
Vi har bedt Martin Rossen, som til dagligt er kommunikationsdirektør hos Microsoft i Danmark, og som har travet CES tyndt den sidste uge, om at pege på de tre mest interessante tendenser.
- Forleden aften kørte jeg med en taxachauffør, der fortalte mig, at der er lavkonjunktur på messen. Men alligevel er der stadigt knapt 130.000 besøgende og 2.700 firmaer, som deltager, forklarer Martin Rossen og fortsætter:
- Det betyder, at CES fortsat flyder over med smarte ting, men der var også eksempler på ting, som har en længere horisont.
CES-messen blev anvendt til at lancere en række af de små minibærbare, der oprindeligt startede med Asus Eee PC. Men Sony lille Vaio P stjal også Microsoft-mandens øjne, og han kunne konstatere, at den er både lækker, tynd og flad. Og så gør det, som han konstaterer tørt, ikke noget, at den kører Vista selvom Windows 7 pt. stjæler showet.
Personligt grøn it
- En anden ting, som var rigtigt interessant på CES, var grøn it. Grøn it har en tendens til at være ekstremt flyvsk, selv når det skal gøres konkret. Selve forbruget inden for it er måske kun to procent af det samlet energiforbrug, men med anvendelsen af it har vi potentialet til at spare blandt de andre 98 procent, forklarer Martin Rossen.
- Det spændende på CES i år var, at det ikke handlede så meget om store vindmøller. I stedet var CES fyldt med konkrete produkter som tasker med solceller, der lader den bærbare pc inden i, eller små solfangere som lader din mobil på farten. Reelt ser vi kun starten af udviklingen i år, men det går stærkt i øjeblikket med at nedbringe energiforbruget og skabe personlige løsninger.
Microsoft holder fokus på Windows
En af de ventede begivenheder på CES 2009 var udover lanceringen af beta-udgaven af Windows 7, også Microsoft-chef Steve Balmers såkaldte keynote. Det er her Microsofts chefer igennem årene har lagt kursen for det kommende år og lidt til. Og ifølge Martin Rossen skuffede den heller ikke:
- Steve Balmers tale var også en af de vigtige ting på CES i år. Hans fokus var, at Windows fortsat er den samlende vision for folks personlige computer - og hvor Windows Live-tjenester er skyen, som svæver over det hele og samler det. Samtidig er man for alvor begyndt at tænke Windows bredt fra pc til tv og mobil. Der er fortsat konkurrenter, som er rigtigt gode på enkeltområder - men jeg synes, at Balmers tale viste, at det er en Microsofts styrker, at man dækker bredt.