Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. juni 2003.
Det danske printermarked er præget af parallelimport og reeksport viser ny undersøgelse fra IDC Nordic.
Gråt marked
Det er svært at kortlægge det danske marked for printere, fordi parallelimport og reeksport af printere er almindelige fænomener, siger analysefirmaet IDC Nordic i en ny rapport om det danske marked for printere.
IDC siger i rapporten, at det er almindeligt at uofficielle og mere eller mindre lyssky aktiviteter finder sted i forhandlerleddet.
IDC peger især på Epson som et firma, der er påvirket af disse aktiviteter. Epson har været særdeles aggressiv på det danske marked i 2002 med hensyn til både marketing og prissætning og har opnået en markant markedsandel, men IDC Nordic vurderer, at mere end en femtedel af Epson blækprintere solgt i Danmark blev reeksporteret via dele af Epsons kanal.
Markedsandel falder
Selvom Epson tilsyneladende har svært ved at styre sine forhandlere, peger IDC Nordic på, at der er positive sideeffekter. Epson klarer sig godt i Danmark vurderer analysefirmaet.
Men samtidig peger IDC på, at Epsons markedsandel falder fra 19 til 16 procent, når man fratrækker reeksporterede printere.
Dermed er Epson ikke så tæt på hovedrivalen HP på det danske marked som hidtil antaget.
Samtidig mindskes forspringet til de nærmeste konkurrenter Lexmark (15 procent) og Canon (otte procent), vurderer IDC Nordic.
Epson gør sig ikke ligefrem store anstrengelser for at bekæmpe problemet, fordi kontrakter mellem distributører og forhandlere som regel indeholder en passus om blandt andet grænserne på markedet mellem de to parter, siger Anders Elbak, der leder IDC Nordics analyser af printermarkedet.