Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. maj 2003.
El-selskabet NESA har integreret geografiske informationssystemer med både ERP-systemet SAP og en række tekniske it-systemer.
GIS og ERP
NESA har en strategi om, at it skal integreres i hele el-selskabets forretning. Det har givet både rationaliseringsgevinster og en klart forbedret kundeservice.
It-strategien bygger på tre hovedsystemer, som er indbyrdes integreret. Det er ERP-systemet SAP R/3, GIS-systemet ArcGIS fra ESRI/Informi GIS og MDSI der er et system til styring og overvågning af kørsel.
- De tre systemer er kernen i hele vores it-installation, forklarer Poul Westmose, der er IT-Procesudviklingschef hos NESA.
GIS bruges til en lang række formål. Blandt hovedformålene er design og konstruktion af el-anlæg, kortproduktion og geografisk understøttelse af kontrol og overvågningssystemer (SCADA). GIS-systemet spiller også en central rolle i NESA's service til sine kunder.
Det er således muligt at for eksempel entreprenører, der skal udføre gravearbejder, kan bestille kort over kabel og ledningsføringer i bestemte områder via internet, e-mail eller telefon. Kortene genereres og leveres fuldautomatisk:
- Det sparer os for rigtig mange penge, pointerer Poul Westmose.
Når NESA starter et nyt projekt, begynder det med en skitse i GIS-systemet.
Herefter startes projektet i SAP-systemet, der sender projektoplysninger tilbage til GIS-systemet, hvor design og valg af materialer foregår. GIS-systemet får automatisk komponenter og priser fra SAP-systemet.
GIS bruges her også til optimering af omkostninger, idet det er muligt at lave alternative placeringsforslag for installationer. Når projektet er afsluttet føres alle materialer automatisk over i SAP-systemets vedligeholdssystem, der automatisk udskriver ordrer om vedligehold til NESA's teknikere.
Systemet anvendes også i marken, hvor for eksempel projektledere arbejder på bærbare pc'er.
GIS-overvågning
En anden vigtig rolle for GIS-systemet er, at det indgår i overvågningen af NESA's 10 kV-net, som sker i DMS (Distribution Management System).
- Relevante data overføres fra GIS-systemet til netovervågnings-systemet, hvor objekterne så styres af information fra SCADA-systemet, forklarer Poul Westmose.
Også 0,4 KV nettet overvåges ved hjælp af GIS-data. Her får det såkaldte OMS-system (Outage Management System) data fra GIS-systemet, og NESA's kundesystem SAP-ISU.
- Ved hjælp af sandsynlighedsvurdering beregnet ved hjælp af specielle algoritmer får vi på denne måde en direkte overvågning af nettet og kan beregne, hvor en eventuel fejl er i netværket. Herefter sender systemet automatisk ordrer ud til den nærmeste servicebil. Det har betydet, at vi har kunnet optimere vores kørsel, siger Poul Westmose.
Pc'er i servicebiler
NESA har 100 servicebiler med en pc, der er baseret på det canadiske kørselsstyrings-system, MDSI. Pc'erne anvendes også til via GPRS at modtage materialedata fra SAP-systemet.
- Vi har faktisk fjernet alt papir fra vores vedligeholdsarbejde, forklarer Poul Westmose.
GIS spiller en central rolle i en række kommende it-projekter hos NESA.
Blandt projekterne er en tættere integration mellem GIS og SCADA ligesom Poul Westmose peger på, at NESA's fremtidige CRM-system kan gøres langt mere dynamisk, når data i systemet parres med data om den fysiske verden udenfor.
GIS kombineret med SAP spiller en nøglerolle i projektet SmartLight. Det er et styrings- og overvågningssystem, der skal gøre det muligt at finde fejl i gadelamper og regulere lysstyrken i lamperne.
Kunder som for eksempel kommuner kan via internet anvende systemet, som gør det muligt at optimere vedligeholdsarbejder omkring gadebelysning, fordi fejl kan placeres nøjagtigt geografisk, og dermed kan vedligeholdsordrer afvikles i den fornuftigste rækkefølge.
Billedtekst
Poul Westmose, NESA: - Vores it-strategi betyder, at vi har fået et langt mere simpelt og effektivt arbejdsflow.
Foto: Torben Klint