Aarstiderne tredobler websalg med ny hjemmeside

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. april 2003.


Webbutikken Aarstiderne.com har indført Content Management og integreret sin hjemmeside med sit ERP-system. Det har givet markant bonus.

e-handel
Aarstiderne.com, der er en af de få succeshistorier fra dotcom-bølgens korte liv, startede i virkeligheden sit liv på nettet meget primitivt. Den tidligere hjemmeside hos net-supermarkedet var designet af en amerikansk gæstekok og var både meget statisk og ufleksibel.

- Vi er en virksomhed, der er drevet af kommunikation. Det websted, vi havde før, var ikke dynamisk. For få af vores medarbejdere havde adgang til det, og det blev en kommunikationsmæssig flaskehals forklarer Søren Ejlersen, der er direktør, kok og medstifter af Aarstiderne:
- Vi havde i starten ikke ressourcer til at fokusere voldsomt på nettet. Men det var et naturligt led i vores udvikling at gå i gang med at digitalisere vores processer. Målet var at gøre vores forretning mere fleksibel, lettilgængelig og letforståelig for vores kunder, forklarer han.

Det er der blevet lavet fuldstændig om på. Nu kan de besøgende i webbutikken logge direkte på Aarstidernes økonomisystem. Det har givet både brugerne og virksomheden en hidtil uset fleksibilitet og medført, at salget via web nærmest er eksploderet.

80 procent af ordrerne til Vejle-virksomheden bliver nu placeret via hjemmesiden. Med den gamle hjemmeside var det kun 20 procent. Resten kom ind via e-mail eller telefon.

- Jeg har grund til at tro, at det for størstedelens vedkommende skyldes systemet på grund af den øgede funktionalitet, forklarer Louise Strøyberg, der har titlen "Internet Kultivator" hos Aarstiderne og tilføjer:
- Den væsentligste ændring er, at vores hjemmeside nu er integreret med vores ERP-system. Hele fidusen er, at kunderne selv gør arbejdet, når de har tid til det, og vi får frigjort nogle telefon-ører og samtidig skaber meget større fleksibilitet for kunderne.

Før var der ingen direkte integration mellem hjemmesiden og ERP. Nogle ordresider blev hentet fra webserveren og manuelt forvandlet til ordrer i økonomisystemet. Det samme gjaldt tilmeldinger fra nye kunder.
Begge dele kører helt automatisk nu. Kunderne får med det samme at vide, hvilken leveringsdag de har og de får automatisk tildelt passwords så de kan logge sig på og afgive ordrer eller ændre deres personlige indstillinger.

CM virker
- Der var tidligere meget manuelt arbejde forbundet med disse opgaver understreger, Louise Strøyberg:
Content Management gør os til herre over, hvad der sker på hjemmesiden, og vi kan desuden bruge oplysninger fra systemet som basis for at lave analyser som for eksempel, hvilke varer, der er populære forskellige steder.
Aarstiderne har valgt at anvende det danskudviklede Content Management System (CM), SiteCore.

- Vi så på andre systemer, men besluttede os ret hurtigt for at gå i samarbejde med konsulentfirmaet Pentia, og det medførste valget af SiteCore, forklarer Søren Ejlersen.

Louise Strøyberg lægger til, at valget faldt på SiteCore, fordi det ikke er et af de tunge CM-systemer:
- Det kan det, som det skal kunne, og så er det til at betale, siger hun.

Garagemetoden
Pentia, har specialiseret sig i udviklingen af skræddersyet software baseret på Microsoft-produkter.
- Samarbejdet var baseret på garagemetoden. Det vil sige ingen kravspecifikationer. Det var bare om at komme derudad på den mest organiske måde. Det kan der jo komme noget mareridtsagtigt ud af, men det gik meget godt, siger Louise Strøyberg:
- Som projektleder er det et skrækkeligt scenarie at ryge ind i: Vi havde ikke kravspecifikation og samtidig havde vi to eksterne leverandører, hvor den ene ligger i København og er hip med de hippe, mens den anden, Aston Naviteam, som stod for ERP-integrationen var en tung velkonsolideret og mere konservativ virksomhed. Vi har kørt hele udviklingsprocessen via daglige telefonmøder med de to leverandører Det lykkedes, og vi kunne gå i luften i august.
Besøgstallet på hjemmesiden er tredoblet. På den gamle hjemmeside lå besøgstallet det sidste år inden udskiftningen jævnt på omkring 5.000 pr. uge.

Efter lanceringen af den nye hjemmeside er Aarstiderne nået op på mellem 15.000 og 18.000 unikke brugere om ugen, og besøgstallet har ligger stabilt nogle måneder.

Den øgede funktionalitet medfører blandt andet nemmere salg af enkeltvarer og ændring af ordrer.
- Brugerne slipper for pausemusik. Simple ting som at melde ferie i næste uge er noget, som mange først kommer i tanke om i sidste sekund, og så er der ikke nogen at ringe til. Får man ikke afbestilt, står man med en kasse grøntsager, som man bliver faktureret for, og som er blevet trist og kedelig, når man kommer hjem. Nu er det blot et par klik på hjemmesiden for at afbestille eller flytte leveringsadresse, pointerer Louise Strøyberg.

"Samtalerne"
Aarstiderne sender 800-1.000 kasser med specielle bestillinger, og i alt pakkes og sendes 25.000-26.000 kasser ugentligt.

Aarstiderne har omlagt sit kundecenter og døbt det "Samtalerne".
Den nye hjemmeside har frigjort ressourcer til at lave mere fremadrettede salgsorienterede opgaver.

Medarbejderne i kundecentret ringer nu for eksempel og følger op på, hvad grunden er, hvis kunder melder sig ud.
En anden opgave er hver måned at ringe til 1.000 kunder, der lige har meldt sig ind og spørge om deres oplevelser med for eksempel levering.

- Med det nye system har vi fået en helt anden form for gennemsigtighed for brugerne. Vi vil gå i gang med nogle nye tiltag og pusler med snart at lave nogle kommentarfunktioner, så vi kan tale direkte med kunderne i stedet for at tale til dem, siger Louise Strøyberg.

Boks:
Aarstiderne.com
Aarstiderne.com er startet i januar 1999.
Virksomheden havde sidste år en omsætning på cirka 135 millioner kroner og solgte omkring 1,3 millioner kasser med blandt andet frugt, grønt, kød, fisk og brød.
Virksomheden har omkring 30 forskellige abonnementskasser, og der udvikles konstant nye.
Samlet sælges der cirka 700 forskellige varer.
Aarstiderne.com har i dag omkring 130 medarbejdere.
Virksomhedens kundedatabase rummer cirka 30.000 aktive kunder.
Virksomheden fik i år IT-Brancheforeningens e-handelspris i kategorien: Forbrugernes bedste hjemmeside.

Billedtekst:
Søren Ejlersen, Aarstiderne:
- Vi har taget et it-mæssigt tigerspring med indførelsen af både nyt ERP-system og Content Management.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere