Nyt papirløst lager sikrer kongeligt porcelæn til tiden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. marts 2003.


Royal Scandinavia-koncernen har fået forbedret sin leveringssikkerhed fra 50 til 98 procent med nyt, totalt papirløst lager i Malmö.

Stabile leverancer
Anden gang blev lykkens gang for Royal Scandinavias højteknologiske lager i Malmö.
I 2001 var der efter indførelsen af et nyt it-system store problemer med leverancer ud til kunderne i højsæsonen i årets tre sidste måneder. Mindre end et år efter var problemerne løst og lageret opfyldte fuldstændig målsætningerne.
Lagerets it-systemer sætter blandt andet Royal Scandinavia i stand til at styre sin produktion baseret på informationer om efterspørgslen.

Varerne på lageret, der i daglig tale kaldes CDC, kommer fra Royal Scandinavias virksomheder, som omfatter Royal Copenhagen, Georg Jensen, Holmegaard Glas, og Orrefors Kosta Boda. Tidligere var lagerfunktionerne fordelt på fem forskellige lagre i Danmark og Sverige.

I alt har Royal Copenhagen over 63.000 varenumre, hvoraf omkring 15.000 er aktive.
Når en vare kommer ind på lageret, styrer stregkoder den hele vejen gennem lageret og videre på rejsen ud til kunderne. Varen kan følges i it-systemet på hele turen.

Startede helt forfra
- Vi startede helt forfra i januar 2002 med at opgradere it-systemet, omlægge lageret, ændre forretningsgange, tilpasse organisationen og en række andre tiltag, med særligt fokus på at skabe størst mulig forenkling af driften. Målet var, at alle tiltag og ændringer skulle være på plads inden 15. juni og det lykkedes. Men det krævede også en massiv indsats på 400 manddage i et tæt samarbejde med it-leverandøren.
Det siger logistikdirektør Kim Frank, Royal Scandinavia.
It-systemet AWS er leveret af ERP-firmaet IBS. Det dækker blandt andet lager- og logistikfunktionen og anvendes dagligt af 540 brugere. Salgsprognoserne udarbejdes med systemet i2, der anvendes til analyser af historiske afsætningsdata og prognoser.

Begrundelsen for at samle alle koncernens lager- og logistikfunktioner i det centrale lager i Malmö var både større effektivitet og omkostningsbesparelser. CDC er strukturelt kombineret med regionale lagre på de tre største oversøiske markeder, som er USA, Japan og Australien. Desuden mangler lageret hos Orrefors Kosta Boda stadig at blive flyttet til CDC. Det planlægges i øjeblikket, og sammenlægningen vil ske 1. juli. Sammenlægningen vil øge aktiviteterne på CDC med mere end 50 procent.

Dramatisk besparelse
- Omkostningerne på vores lagre var alt for store. Da vi i januar 2002 fastlagde strategien for den lageromsætning, vi skulle gennemføre på CDC, satte vi os som mål at få en besparelse på bundlinien på ti procent senest ved udgangen af 2002, men vi er faktisk oppe på 15 procent, understreger Kim Frank.
Baggrunden for, at første fase af overgangen fra lagre med traditionel plukning til et fuldstændig papirløst lager ikke lykkedes var ifølge Kim Frank, at opgaven fra starten ikke var klart nok defineret. Ved opgraderingen af systemet sidste år var en central målsætning at indføre nye plukke- og pakke-rutiner på lageret.

Nu plukkes alle varer til en forsendelse og pakkes under plukningen i den kasse, som it-systemet har bestemt passer til den enkelte ordre. Der pakkes i syv forskellige typer af kasser, og it-systemet kender volumen på de enkelte varer.
It-systemet sammensætter selv ordrer ud fra 17 batchregler. Det er for eksempel, at når der kommer ordre på mere end en helpalle, så aktiveres helpallen automatisk, og resten foregår med almindelig plukning.
Desuden gennemføres en såkaldt stafetplukning af varer, så en ordre plukkes færdig i Èn omgang, selvom den er sammensat af varer fra de forskellige tekniske områder på lageret.
Lageret er opdelt i et område med højpluk af varer fra høje reoler, et område med pluk på lagergulvet og et område med automatisk plukning.

- Hvor vi tidligere havde 20 medarbejdere til at stå for sammenpakningen af varer, foregår det nu i en samlet operation. Når varerne er plukket færdig sættes pallen eller kassen på et automatbånd, hvor enhederne vejes og forsynes med stregkoder. Samtidig udskrives følgesedler og eventuelt fakturaer automatisk. Den sidste kasse eller palle mærkes, så kunderne ved modtagelse af flere enheder kan se, hvor transportpapirerne er placeret, forklarer Kim Frank.
Medarbejderne på lageret plukker op til fire ordrer ad gangen. Under plukningen scannes varerne først. Derefter scannes stregkoden som sidder på kassen, hvorefter antallet af varer indtastes.

200 ruter
Hver uge sendes varer af sted ad 200 transportruter til forhandlerne rundt om i verden. Brugerne af it-systemet ved præcis hvilke ruter, der startes på en given dag ligesom varerne med it-systemet kan følges hele vejen ud til kunderne.
En række af de største kunder har direkte adgang til it-systemet
Kim Frank understreger, at det har været vigtigt at arbejde med en række nøgleindikatorer for effektivitet og målstyring for at kunne følge tæt op på realiseringen af både målsatte præstationer, produktivitet og forbedring af serviceniveauet.

Desuden måles løbende på nøgleparametre som omsætningshastighed på lageret, leveringssikkerhed til underleverandører, leveringsevne fra leverandører og transportører samt leveringsevnen i hele forsyningskæden til kunderne.
Produktionsstyring

Næste skridt bliver at binde hele forsyningskæden sammen it-mæssigt.
- Vores producerende virksomheder anvender et ældre til dels hjemmeudviklet it-system, og vi overvejer i øjeblikket at indføre et moderne system til produktionsstyring, der kan binde produktionen sammen med lager- og logistiksystemet for hele forsyningskæden, siger Kim Frank.

Billedtekst:
Kim Frank, Royal Scandinavia: - Vores varer sælges over hele verden, og vi har med indførelsen af CDC fået en væsentlig forbedring af vores image som en troværdig leverandør. Foto: Jørgen Witved

Boks:
Royal Scandinavia
Royal Scandinavia Koncernen omsætter for 2,4 milliarder kroner årligt. Omkring en fjerdedel af omsætningen ligger i Danmark. Koncernen har 3.500 medarbejdere, omkring 21.000 kunder verden over og 8.200 leverandører. Virksomheden modtager omkring en million ordrelinier hvert år.

Boks:
Data skal fanges, hvor de fødes

Tema: IT & logistik
It har for altid forandret logistikområdet. Med teknologier som stregkoder og trådløse netværk er det blevet muligt at fange data, der hvor de fødes, og derefter behandle dem i virksomhedernes overordnede it-systemer.
Det har blandt andet betydet større sikkerhed for, at datagrundlaget i ERP- og analyse-systemer er i orden, at sporbarheden på produkter er øget, og at virksomhederne har fået mulighed for at følge varer gennem hele forsyningskæden.
Med anvendelsen af it-systemer til dataopsamling har virksomhederne således fået helt nye muligheder for at knytte både kunder og leverandører tættere til sig og optimere både lagernøjagtighed produktivitet og leveringssikkerhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere