Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. januar 2003.
Carlsberg Danmark A/S har reimplementeret sit SAP-system. Overskriften er standarder og færrest mulige specialtilretninger.
erp-projekt
- Vi havde uforholdsmæssigt mange specialtilretninger i vores SAP-system. Det var praktisk taget umuligt for os at opgradere systemet. Derfor valgte vi en gennemgribende reimplementering af systemet helt fra bunden.
Det siger Jørgen Scheuer-Larsen, der er chef for udviklingen af forretningsprocesser hos Carlsberg Danmark.
Implementeringen af det nye ERP-system skal med Jørgen Scheuer-Larsens ord sætte Carlsberg Danmark i stand til at drive virksomheden på et helt nyt niveau. Det er lettere, hvis systemet er baseret på standardsoftware, vurderer han.
Radikalt skift
Fra hidtil at have benyttet version 3.0F af SAP tog Carlsberg Danmark springet til version 4.6C af SAP R/3.
- Vi ønskede at udbygge vores muligheder for rapportering og samtidig finde et planlægningsværktøj, som passede til vores forretning. Der var SAP APO et oplagt valg, siger Jørgen Scheuer-Larsen.
Projektfasen forud for implementeringen af det nye system har været relativt lang. Projektet startede i marts 2000 og det nye system gik i luften i fuld skala ved et big bang i oktober sidste år.
Årsagen til, at projektfasen blev så lang, var en række forretningsmæssige overvejelser hos Carlsberg Danmark.
Systemet dækker tre bryggerier, 19 depoter og to terminaler. Det omfatter blandet andet finanssystem, indkøbssystem, salgssystem samt styring af produktion, lager og kunderelationer.
Få tilpasninger
- I forhold til vores tidligere system, har vi ikke lavet ret mange specialtilpasninger. Højt sat drejer antallet sig om en fjerdedel, og det er primært de nye værktøjer, vi har indført, vi har lavet tilretninger til.
Områder som produktionsstyring og de andre gængse værktøjer er rene standardløsninger, pointerer Jørgen Scheuer-Larsen:
- For eksempel er modulet til kvalitetsstyring, som vi selv havde programmeret i det tidligere system sammen med SAP, nu en ren standardløsning.
Hjælp til selvhjælp
Ved at satse på en standardløsning er Carlsberg Danmarks it-afdeling blevet i stand til stort set selv at kunne tilføje nye faciliteter til systemet. Samtidig har man fået sikret både gennemsigtighed og validitet i systemet for brugerne, fordi det opleves ens af alle brugere.
- Nu sender SAP os bare opdateringspakker, og brugerne opdager ikke, at der sker opdateringer. Vi skal ikke længere køre store projekter, som både sluger alt for mange kræfter og fjerner fokus fra forretningen, forklarer Jørgen Scheuer-Larsen.
Han tilføjer, at det også har været dyrt at holde specialtilretningerne opdateret.
Processer ændres
Jørgen Scheuer-Larsen lægger ikke skjul på, at det er nødvendigt at klæde organisationen mentalt på, så den kan kapere et så omfattende projekt, som reimplementeringen af SAP har været.
- Når man gennemfører et radikalt skift af software betyder det også ændringer i processer i virksomheden. Med standardsystemerne vil vi kunne slippe for i fremtiden at lægge processer helt om. Vi kan nøjes med at trimme dem og det er i orden.
På konsulentsiden allierede Carlsberg Danmark sig med konsulentfirmaet R/5. Samtidig har projektet været forankret i den interne it-organisation og hos en række såkaldte procesejere, der er eksperter på en række felter.
Standardsystemer har en pris
- Når man snakker it i organisationen, er det er meget vigtigt at identificere de operative lag, holde fast i beslutninger og være åben over for ændringer i både organisationen og forretningsprocesserne. Det er prisen for at satse på standardsystemer, understreger Jørgen Scheuer-Larsen.
Han tilføjer, at det er vigtigt at se på mulighederne i stedet for begrænsningerne i standardsystemer. Standardsoftware kan anvendes af alle og gør uddannelsen af brugerne lettere, Samtidig kan alle trække på de samme oplysninger og det kan være med til at skabe synergi mellem brugerne for eksempel ved etablering af ERFA-grupper, vurderer han.
Ulempen ved standardsystemer i forhold til specialtilretninger er især, at de giver begrænsede muligheder for it-mæssigt at optimere den enkelte proces, påpeger Jørgen Scheuer-Larsen.
Billedtekst:
Jørgen Scheuer-Larsen, Carlsberg Danmark: - Vi har haft fokus på vores primære forretning og på at have en fremadrettet mentalitet.
Foto: Torben Klint