Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. november 2002.
IBM lokker med store besparelser i strategien "E-busines on demand", som er den tredje bølge i forretning på nettet.
E-business - med gevinst
Verdens mægtigste it-mand, IBM-topchefen Samuel Palmisano mødtes onsdag aften i New York med kunder, presse og analytikere. Budskabet var en ny global forretningsstrategi ikke blot for IBM, men for hele IT-industrien.
Strategien drejer sig om fremtidens it-forsyning af virksomheder. En plan med et så stort spring i sparede omkostninger og forbedret produktivitet, at ingen forretningsmand bør kunne ignorere det.
Det er en vision til 10 milliarder dollars, hvor IBM har sat sig i førersædet for hele it-industrien i bestræbelserne på at forsyne erhvervslivet med såkaldt "e-business on demand".
Palmisanos recept på fremtidens it-tjenester i virksomheder kan beskrives som datakraft leveret og betalt efter forbrug ganske som el og vand. En total datamæssig væg-til-væg løsning med virksomhedens kunder, leverandører og partnere strikket sammen på nettet, outsourcet, altid tilpasset behovet for fart og kapacitet og placeret på standard it-udstyr, standard-software og standardløsninger.
Palmisanos udspil
Det er Palmisanos første store strategiske udspil siden han overtog posten som administrerende direktør fra Lou Gerstner i maj. Talen blev sendt live til IBM-koncernens 350.000 medarbejdere over hele verden, dagen efter det blev meddelt, at han også afløser Gerstner som bestyrelsesformand til januar. Dermed er han udstyret med den absolutte magt som topchef for verdens største it-virksomhed.
Palmisano-talen er i sin langsigtede, forretningsmæssige vægtfylde blevet sammenlignet med Lou Gerstners programerklæring for fem år siden på Comdex-messen. Den handlede om, at "fremtidens it er e-business på internettet". En tale som med IBM i spidsen for alvor fik hele it-industrien på nettet og stillet om til leverance af såkaldte "services", netbaserede tjenester til kunderne i erhvervslivets virksomheder.
På trods af den efterfølgende dotcom-flodbølge er der almindelig enighed blandt økonomer, med den amerikanske nationalbankchef Greenspan i spidsen, om at netop erhvervslivets forretningsløsninger på nettet i de seneste fem år har bidraget med halvdelen af fremgangen i de industrialiserede landes samfundsøkonomi (BNP).
Dermed har erhvervslivet for første gang i 50 år kunnet måle en beskeden, men dog øget produktivitet på grund af virksomhedernes it-investeringer.
Et betydeligt spring
Med Palmisanos nye strategi om "e-business on demand", skulle visionen være langt større.
- Man skal være forsigtig med at bruge ordet revolution, men vi taler her om et betydeligt spring i at reducere virksomhedernes omkostninger, samtidig med at omsætningen vokser, produktiviteten går op, og fortjenesten stiger, siger administrerende direktør Carl Christian Ægidius, IBM Danmark.
Mens en virksomheds anvendelse af basale net-tjenester (1. og 2. bølge i e-business) kun giver mulighed for spare på omkostningerne i it-investeringer i størrelsesordenen tre-fem procent af bruttonationalproduktet (BNP), så skulle den vidtgående nye væg til væg e-business (3. bølge) give mulighed for besparelser på omkring 80 procent af et lands BNP. Forklaringen er, ifølge Palmisano, at med "e-business on demand" vil virksomheden og samtlige forretningsforbindelser (kunder, leverandører og partnere) være på nettet i en sammenhængende standard-infrastruktur og -løsning.
På vej men spis brød til
- "E-business on demand" må være IBM's forsøg på at sætte en dagsorden. Det er ikke en ny ide med storage, applikationer (ASP) og web-services ud af væggen. Det arbejder Cisco, Oracle og Sun også med. Der vil gå omkring fem år før det slår igennem i nye it-løsninger. Og man skal ikke tro, at det erstatter alle pc'er og computere i virksomheden. De fortsætter, siger analytikeren og administrerende direktør Per Andersen, IDC Nordic.
Analytiker Edward O'Hara, Grid International siger, at services har man talt om i mange år: - Men nu kommer det. It-branchen kan ikke længere sælge projekter. Virksomhedernes besparelser i forhold til investeringen (ROI) har været skuffende. Men via partnerskaber, hvor it-firmaerne overtager den finansielle og driftsmæssige risiko vil det lykkes, siger Edward O'Hara.
- Det falder helt i tråd med vor strategi om outsourcing og kun at betale, hvad man bruger. Det kommer nu, fordi først nu er softwaren designet til det, siger administrerende direktør Klaus Holse Andersen, Microsoft Danmark.
- Det er en ny forretningsmodel. Virksomhederne er kun lige ved begyndelsen. Men vi er foran IBM og har de seneste 18 måneder haft software, der kan håndtere middelware, siger strategidirektør Klaus Gregersen, HP.
Billedtekst:
Samuel Palmisano mener, at tiden og teknologien er klar til it-forsyning som lys og vand: "E-business on demand".
Boks:
"E-business on demand"
Næsten alle virksomheder er i dag på den første bølge i e-business med simple hjemmesider. Cirka 25 procent af virksomhederne har e-business i den såkaldte anden bølge med transaktioner på nettet og typisk enkeltstående it-løsninger (CRM og ERP mv).
Kun et par procent af verdens virksomheder (i Danmark måske kun Danske Bank) er på den tredje bølge, "e-business on demand". Kendte eksempler er Daimler Chrysler, Dow Chemicals og Pennsylvania State University. Det er IBM-kunder som med standard Linux-servere, selvreparerende autonome it-systemer og netværks grid computing m.v. hævder, at store besparelser kan aflæses på regnskabets bundlinie.