Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Danske IT-topchefer er blevet mere realistiske i deres vurdering af udfordringerne ved køb af virksomhed. Derimod er de klædt for dårligt på, når de ønsker at sælge.
Det sværeste ved at købe en anden virksomhed er integrationen af organisationerne og de forskellige kulturer.
Det mener knap halvdelen af de topchefer i danske IT-virksomheder, der ikke selv har prøvet at gennemføre et virksomhedsopkøb. Dermed er der kommet betydeligt mere realisme med, når cheferne griber indkøbsposen og kigger sig om efter en virksomhed.
Opgørelsen af forventede udfordringer ved et opkøb er en del af de tal, der fortæller om opkøb, salg og kapitaltilførsel i Deloitte & Touche IT-vækstbarometer 2002. Tidligere var de virksomheder, der ikke havde været igennem et opkøb, slet ikke klar over, hvor svær og ressourcekrævende integrationsprocessen er.
Modenhed
Det er tegn på modenhed, når virksomhederne så markant har ændret opfattelse af, hvad et opkøb indebærer, mener Director Peter Christiansen fra Deloitte & Touche Corporate Finance. 29 procent af alle de danske IT-virksomheder har købt en anden virksomhed inden for de seneste par år, og 30 procent venter at gøre det i de næste par år.
- Der sker meget på markedet for teknologi-virksomheder. Microsofts køb af Navision er et godt eksempel på den konsolideringsproces, der er i gang, siger Peter Christiansen.
Salg upopulært
Der er nu ikke mange danske IT-virksomheder, der er på vej ud med "til salg"-skiltet. 21 procent har solgt en virksomhed inden for de seneste par år, men kun ti procent venter at sælge i de kommende år.
- Det er naturligt nok. At blive opkøbt har ikke samme positive klang som at være opkøber. Samme mønster har vist sig i tidligere års undersøgelser, siger Kim Gerner.
Peter Christiansen peger til gengæld på, at de, der ønsker at sælge, er klædt for dårligt på. De har ikke overblik over virksomhedens værdier og over den proces, de skal igennem for at opnå et succesfuldt salg.
Alliancer trækker
- En potentiel sælger skal altid gennemføre en due diligence på egen virksomhed, en såkaldt vendor due diligence. Og i det hele taget er løbende økonomisk vedligeholdelse en forudsætning for at gøre virksomheden salgsklar, siger Peter Christiansen.
Men vendor due diligence er ikke kun vigtig ved køb og salg. Den kan også være nyttig, når en virksomhed i stedet overvejer en alliance. Det gør mange virksomheder. 52 procent af de danske IT-topchefer har gennemført alliancer, og 53 procent venter at gøre det i de kommende par år.
- Alliancerne er lettere og mere uforpligtende som vækstværktøj. De giver en større fleksibilitet, siger Kim Gerner.
Fonde tager over
Børsnotering er ikke i øjeblikket et middel, som virksomhederne i IT-branchen overvejer. Kun to procent har planer om børsnotering de næste par år mod otte sidste år ved denne tid og 13 procent i marts 2000.
Peter Christiansen mener, at de såkaldte Private Equity Fonde vil være de dominerende kapitalformidlere i de kommende år. Men investeringerne fra disse puljede fonde vil alene komme de større, velkørende virksomheder til gode - små nystartede virksomheder skal kæmpe hårdt for at skaffe kapital.
Note:
Pengene fosser ud
Underskud i millionklassen blev i 2001 den noget overraskende og triste hverdag for rigtig mange selskaber. Således sluttede hele 91 ud af de 250 største danske IT-virksomheder 2001 med røde tal på bundlinien.