Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
De såkaldte vækstplaner er kommet for at blive, og behovet er voksende især midt i den nuværende økonomiske krise med mange større ændringer på vej i IT-virksomhederne.
Mange IT-virksomheder bliver tvunget til at lave en vækstplan, når der skal hentes ny bank- eller venturekapital.
For større virksomheder er en skriftlig vækstplan tit et krav fra investorerne eller bestyrelsen. Men holdningen hos mange erhvervsledere har været, at de ikke gider bruge tid på en vækstplan, hvor andre på en række målepunkter kan tjekke, om virksomheden er på rette kurs. Det er især et problem for mindre virksomheder.
Det er umuligt at måle, om en virksomhed får større omsætning og indtjening, flere glade kunder og styr på tingene med en vækstplan i huset. Man kan ikke vide, hvordan det var gået uden en plan. Vækstplaner kan ikke afprøves på virksomheder som medicin på patienter, hvor nogle får den nye medicin, og en kontrolgruppe får et uvirksomt, placebo-præparat.
Deloitte & Touche IT-vækstbarometer 2002 løser problemet ved simpelthen at spørge IT-virksomhederne, hvad de mener om vækstplaner. Svaret er, at to ud af tre virksomheder (66 procent) i dag følger en skriftlig vækstplan, og at 78 procent vil have vækstplaner om et par år. Tre ud af fire virksomheder føler, at vækstplanen har hjulpet dem til at styre virksomhedens vækst. Og jo større virksomheder, jo flere har vækstplaner.
Administrativt fnidder fnadder
Netop i den mindre virksomhed er udfordringen for lederen at holde fokus og bruge tiden der, hvor pengene kan tjenes i stedet for alt det "administrative fnidder fnadder". Han har afgørende brug for at få en plan op at stå med en håndfuld punkter, så han kan bevare fokus og til gengæld måle på dem måned for måned. Det kan for eksempel være fremdriften i et vigtigt udviklingsprojekt, at få ansat to superprogrammører eller sikre sig, at de gode medarbejdere ikke forsvinder. Alt sammen helt nede på jorden med konkrete mål og handlinger, der kan følges op på.
- Det er i virkeligheden meget banalt, men det er en kæmpe udfordring for virksomhederne, siger Kim Gerner, Deloitte & Touche.
Når virksomheden er helt lille, er det chefen, som klarer det hele. Tiden går med alverdens indberetninger til det offentlige, produktkontrol, ansættelser og et puslespil af dagligt administrativt bøvl, og han kan hurtigt tabe overblikket.
Styres via fredagsøllen
Så kommer man ind i en fase med lidt mere styr på det med 10-15 medarbejdere. Chefen kan gå sin runde og tale med folk, og virksomheden kan overskues på en gang fredagsøl. Chefen har føling med tingene, noget arbejde er delegeret ud, og det kører.
Men efterhånden vokser virksomheden, og så kommer nye udfordringer. Chefen er bange for at slippe taget. Det er helt grundlæggende psykologi, som de fleste iværksættere har oplevet. Det er som at slippe sit barn. Det er vanvittig svært.
- Faren er imidlertid, at opgaverne ikke bliver uddelegeret, rapporteringen ikke kommer på plads, og at virksomheden ikke bliver sat i system med det resultat, at væksten udebliver. Her er det vores erfaring, at vækstplanen på blot få sider med et par håndfulde målepunkter kan være helt uundværlig, siger Kim Gerner, Deloitte & Touche.
Vækstplanens betydning forstærkes af, at 51 procent af topcheferne ifølge IT-vækstbarometeret planlægger fundamentale strategiske eller organisatoriske ændringer i de næste par år. En proces, der vil kræve planlægning.
Graf:
Kilde: Deloitte & Touche, IT-vækstbarometer 2002