Founderens fusion

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den BioTech d. 2. september 2002.


FORRETNING: TopoTarget nød godt af, at det er købers marked i biotekindustrien, da man overtog britiske Prolifix.

Som medstifter af virksomheden TopoTarget, hvis mission er at fremstille medicin, der forbedrer behandlingen af kræftpatienter, er Peter Buhl Jensen en mand med en sag.

Overlægen fra Rigshospitalet, der sammen med sin kollega Maxwell Sehested grundlagde virksomheden på adskillige års forskning, er indbegrebet af en stædig founder med en ide og et mål. Samtidig er han et sjældent eksempel på en biotekchef, der netop har gennemført en vellykket fusion.

I juni overtog TopoTarget det britiske selskab Prolifix, i hvad der tegner sig som en ideel matchning. I kræftbehandlingsøjemed går TopoTarget efter at beskytte de raske celler mod den risikable stråling og kemoterapi, mens Prolifix arbejder på at hindre kræftcellerne i at dele sig.

Konkret havde Prolifix først og fremmest med sin kemisyntese en flot løsning på teknologiske udfordringer hos TopoTarget. For det andet fik den danske virksomhed en nyttig forbindelse til det stærke biotekmiljø omkring Oxford, der også omfatter de store medicinalselskaber. Og sidst, men absolut ikke mindst, fik TopoTarget med et slag et væld af produkter i sin pipeline - noget ikke mindst investorerne efterspurgte.

TopoTarget, hvis to stiftere begge er læger og ph.d.'er, har i årevis fastholdt fokus på det samme target.
- Vi kender vores stoffer sønder og sammen efter at have forsket i dem i 15 år, siger Peter Buhl Jensen og henviser til, at man som resultat har både et lead compound og et produkt på vej på markedet.

I modsætning hertil deltager Prolifix i, hvad han karakteriserer som target-eksplosionen. De kører et hav af små molekyler - 60.000 nævnes en passant - gennem deres system og har været dygtige til at lave target valideringer, så det er lykkedes at få fine licensaftaler med Big Pharma. Blot har indtjeningen i størrelsesordenen fem mio. GBP (ca. 58 mio. kr.) ikke været nok til, at de kunne leve af det.

Altså var Prolifix til salg. En utilfredsstillende bejler blev afvist. Så halvandet år efter at TopoTarget først havde kontaktet selskabet - dengang med henblik på at etablere et samarbejde om en andengenerations katalysator til cellebeskyttelse, hvor Prolifix havde et attraktivt patent - endte det med en handel.

Prisen var attraktiv. Den afspejlede det stærkt faldende prisniveau for biotekselskaber gennem de seneste 6-12 måneder. Blot fire mio. GBP (ca. 46,5 mio. kr.) betalte TopoTarget for den modne virksomhed og slap dermed med omtrent en fjerdedel af, hvad Prolifix havde investeret i sin ti-årige levetid.

Opkøb eller fusion
Definitionen på handelen, om det var et opkøb eller en fusion, udgjorde nok et kildent spørgsmål.

- I Storbritannien kalder vi det ikke et opkøb, men en fusion. Det er meget følsomt, hvilke ord man bruger. Men realiteten er, at der findes ingen "equal merger" - fusion mellem jævnbyrdige. Og netop der ligger en betydelig problemstilling i en konsolideringssituation. Stor spiser lille. Læg dertil, at man i bioteksektoren typisk har med foundere af virksomheder at gøre, så kan man have et kæmpeproblem, siger Peter Buhl Jensen.

Han lægger ikke skjul på, at han selv er arketypen på en af slagsen, manden med sagen, som udefrakommende ikke skal pille ved. Om venturekapitalselskaberne, som han har måttet sælge mere end halvdelen af sin virksomhed til og naturligvis også finansierede købet af Prolifix, siger han:
- Så længe vores mål også er mine personlige mål, er det ok. Helt grundlæggende er det at behandle kræft bedre, og med Prolifix er vi blevet stærkere, fordi vi har fået flere måder at gøre det på. Det er en dejlig fornemmelse at have en "discovery engine", en pipeline med produkter. Som at få en ekstra motor til en flyvemaskine - så er det sjovere at være pilot.

Pilot - administrerende direktør - er han stadig. Prolifix' CEO forlod forretningen sammen med finansdirektøren ved overtagelsen. Til gengæld er founderen der endnu - med titel af Chief Scientific Officer.

- Når man bevæger sig i videnskaben, er det jo founderen, man køber, eftersom founderen næsten altid er den med mest forstand på virksomhedens substans. Og to videnskabsfolk kan nok finde ud af det sammen. Men hvis han også havde været CEO, havde vi haft et kompatibilitetsproblem, erkender Peter Buhl Jensen og tilføjer, at ledelsesproblemer skal adresseres meget tidligt i en opkøbsproces - for medarbejdernes skyld.

TopoTarget er stadig på opkøbsstien i, hvad der karakteriseres som en aggressiv jagt på et fornuftsægteskab - med Èn, der kan noget med kræft og små molekyler. Men er heller ikke afvisende over for selv at blive overtaget.

- Vi kunne godt tænke os at blive spist af noget rigtigt godt. Betingelserne er afgørende. Det er klart, at det at blive opkøbt ikke er noget, man drømmer om som founder, men man er også nødt til at være realist. På den anden side - hvis jeg i en opkøbssituation står over for en karl smart marketing person, som ikke respekterer min idÈ, så vil jeg være antagonistisk som bare pokker!

Integration
I opkøbsøjemed satte TopoTarget betydelige ressourcer af til en "Business Development Arm" i erkendelse af, hvor vanskeligt det er at finde den rette partner på det globale,
uoverskuelige marked, hvor det er småt med "ejendomsmæglere" og "til salg"-skiltene er tildækket af hensyn til prisen på ejendommen. Hvor man ikke sådan får at vide, hvem man kan få, hvad de har, og hvad det er værd. Det skulle - og skal - der til.

Efter handelen er selskabet med nu 42 medarbejdere, heraf 20 i Storbritannien, blevet så stort, at der skal projektstyring, økonomistyring, IT-optimering osv. til. Det er dog ren logistik. Vigtigst og sværest er det at nå til enighed om en forretningsplan og mere strategiske mål.

- Integrationen af vores anstrengelser skal lykkes. Her er vi glade for at have en erfaren brud, erklærer Peter Buhl Jensen.

Han fremhæver, at virksomhederne har vidt forskellige kulturer, udsprunget af traditioner med henholdsvis den standhaftige holden fast og stræben efter at forbedre det eksisterende og så paratheden til hele tiden at levere et nyt target i næste uge. Vilde ideer og effektive temposkift møder fastere rammer.

TopoTarget anslår at have sparet et år i forhold til en kommende børsnotering, som man håber kan gennemføres på halvandet års sigt, i og med at man slipper for selv at bygge de strukturer op, som Prolifix har leveret. Og Peter Buhl Jensen er godt i gang med at styre den videre vækst, hvor udviklingsønskerne skal balancere med konjunkturer og kapitalkrav.

Han skal nu helt frikøbes fra sin overlægestilling på Righshospitalet, hvor han hidtil har haft klinikforpligtelser og set patienter to gange ugentligt. Det har han ikke længere tid til, beklager han:
- Det er utrolig dejligt at gå stuegang og snakke med rigtige patienter i stedet for al den klynk og ballade, man bliver udsat for i virksomhedsdriften. Det handler trods alt ikke om en hjernetumor.

Billedtekst:
En radikal operation er nødvendig, når komplikationer ved kemoterapien fører til kroniske nekrotiske sår. Netop det kan TopoTargets første produkt, som er i sin kliniske fase III, forhindre.

Boks:
Produkter og kliniske test på vej
TopoTarget venter at lancere sit første produkt på verdensmarkedet i 2004. Midlet, der nu er i den kliniske fase III, kan hindre en frygtelig komplikation, som opstår, hvis en patient i kemoterapi får sprøjtet den giftige væske ved siden af blodåren. Da opstår et såkaldt kronisk nekrotisk sår, hvilket medfører, at store kødområder må bortopereres, og den videre kemoterapi forsinkes i fire-seks uger. Stoffet er foreløbig afprøvet på 12 patienter, heraf to i udlandet og har vist sig effektivt.
Konkurrenter er der ingen af. Og TopoTarget har af EMEA, The European Agency for the Evaluation of Medicinal Projects, fået ti års markedseksklusivitet som led i organisationens såkaldte Orhpan Drug Designation - støtte til selskaber, der udvikler medicin til meget sjældne sygdomme.
Hovedproduktet i den kliniske pipeline udspringer af cellekerne-enzymet Topoisomerase II. TopoTarget har identificeret et nyt princip og teknologi for cancerbehandling, som bunder i beskyttelse af de raske celler mod kemoterapi og strålebehandling.
Med det "håndtag" til at stoppe effekten af giftstofferne kan lægerne bruge tre-fire gange større doser og dermed bekæmpe cancercellerne mere effektivt. Det gælder i særlig grad behandlingen af hjernetumorer. Til den kliniske test med 400-600 patienter søger TopoTarget foreløbig efter en samarbejdspartner.

Citat:
Vi kunne godt tænke os at blive spist af noget rigtigt godt. Betingelserne er afgørende. Det er klart, at det at blive opkøbt ikke er noget, man drømmer om som founder, men man er også nødt til at være realist. På den anden side - hvis jeg i en opkøbssituation står over for en karl smart marketing person, som ikke respekterer min idÈ, så vil jeg være antagonistisk som bare pokker!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere