Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 26. august 2002.
SAS, Targit og SPSS vil ikke lade KMD løbe med hele kagen, når det gælder det kommunale marked for værktøjer til data-analyse (business intelligence).
De offentlige forvaltninger kaster sig i disse måneder gladeligt over alskens data-analyse for at forbedre deres effektivitet og økonomiske planlægning.
Det har fået kommunernes egen IT-gigant, KMD, på banen med tilbud om at levere Business Intelligence-produkter (BI) fra Cognos til kommunerne.
Denne forretning beskrev KMD's salgschef Ole Møller Madsen i sidste nummer af IT-Branchen som rigtig god.
Men hans udmelding får ikke lov at stå alene.
Flere nicheorienterede BI-specialister som SAS Institute, Targit og SPSS har siden hen oplyst, at de har fået foden inden for hos mange kommuner med lignende produkter.
- Vi kan dårligt nå at betjene alle de kommuner, som henvender sig til os, lyder det fra marketingschef Morten Hansen hos amerikanske SPSS, et firma, der har specialiseret sig i avancerede BI-værktøjer (analytiske løsninger). Han fortæller, at over halvdelen af landets kommuner i dag benytter SPSS-produkter.
Men også BI-leverandørerne SAS og Targit holder sig tæt til det kommunale BI-fad, hvor der er efterspørgsel efter mange forskellige slags rapporterings- og analyseværktøjer.
Begge går aggressivt frem, begge mener at være størst på det kommunale marked for business intelligence, og begge regner med at opretholde denne position.
Targit-succes mærkes i kanalen
- I øjeblikket er vi indenfor hos 21 kommuner og fire institutioner, og dette antal regner vi med at fordoble i år, oplyser Targits direktør Hans-Chr. Brahe Møller.
Han oplever, at der er efterspørgsel efter business intelligence både i opgangs- og nedgangstider, og at kommunerne ofte vælger flere forskellige BI-leverandører, hvilket åbner for mange spillere i markedet.
Det er især Targits rapporterings- og analyseværkstøjer til ældreforsorgen og skatteforvaltningerne, der er populære, oplyser Brahe Møller.
Salgssuccesen er ifølge ham smittet af på firmaets 20 salgspartnere, der ofte oplever mere salg inden for BI end CRM.
- Og som situationen er nu, kunne Targit sagtens bruge endnu flere salgspartnere, lyder hans glade budskab.
SAS størst...
Også hos SAS Institutes danske afdeling er der lutter glade toner.
Firmaets salgschef Ole Dalsgaard siger, at det kommunale marked har været det hurtigst voksende marked de seneste år.
På det kommunale marked har SAS Institute 15 store kunder, hvilket ifølge SAS svarer til en markedsandel på 25 procent, og dermed gør SAS størst på markedet.
Men firmaet, der ellers har satset stort på salg til stat og amter, fokuserer kun på de største kommuner.
- For os er det alene de 50-75 største kommuner, der er interessante, siger Ole Dalsgaard og henviser til, at SAS' vidtfavnende produktportefølje ikke passer optimalt til de mindre kommuner.
Émen ikke hos SKI
Dette var en af årsagerne til, at SAS Institute afstod fra at byde på en kontrakt, "Rapportgeneratorer", som Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) havde i udbud i foråret.
- En SKI-aftale ville være en spændetrøje, som blandt andet ville binde os til et bestemt prisniveau og udelukke os fra at indgå strategiske alliancer med visse spillere, oplyser Ole Dalsgaard.
Med i SKI-aftalen, der trådte i kraft fra 1. maj i år, kom i stedet: Targit, SPSS, Norsoft og Component Software (Business Objects).
Billedtekst: - Det kommunale marked har været det hurtigst voksende marked i de seneste år, siger salgschef Ole Dalsgaard fra SAS Institute. Foto: Torben Klint