Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. juli 2002.
En skærpet konkurrencesituation på markedet for integrationssoftware får det verdensledende firma, BEA, til at vise tænder.
Der var kampånd i luften på BEA eWorld den 25.-26. juni i Paris. Firmaets grundlægger og topchef CEO Alfred Chuang førte en knivskarp tone overfor konkurrenterne IBM, Oracle og Sun.
Samtidig finsleb han BEA's egen profil med flere nyheder.
På produktsiden drejede det sig først og fremmest om en ny infrastruktur platform Weblogic Platform 7.0.
Men også på salgssiden havde Alfred Chuang en nyhed i baghånden. BEA har netop indgået en salgsalliance med hardwaregiganten HP/Compaq.
Et partnerskab, der blandt andet skal ruste BEA til fremtidens kamp om markedsandele i den lavere ende af markedet for applikations server software (integrationssoftware).
Udfordringer i farvandet
I Paris var Alfred Chuang overbevist om, at BEA, der hidtil har levet en ubekymret tilværelse som verdens mest foretrukne leverandør af infrastruktur software (application server software), vil forblive verdensledende.
Dette på trods af at firmaet på det seneste har mødt adskillige udfordringer i form af et kraftigt modspil fra konkurrenterne og ændringer i selve markedet.
I løbet af foråret er BEA's absolut største konkurrent, IBM, således halet bemærkelsesværdigt meget ind på firmaet med sine Websphere-produkter.
Tal fra Giga Information
Group viser, at de to firmaers globale markedsandele nu er lige store, begge på 34 procent.
Samtidig har to andre konkurrenter ligget i baghold med en prispolitik, som enhver ville have svært ved at stikke. HP og SUN har således til BEA's ærgrelse begge forsøgt at gøre sig gældende på markedet ved simpelt hen at forære deres konkurrerende produkter væk.
BEA har også været vidne til, at Microsofts .Net-teknologi, der er markedets bedste bud på et alternativ til BEA's J2EE-baserede teknologi, har gjort sit kraftige indtog på verdensmarkedet.
Endelig har flere analytikere, herunder analysefirmaet Meta Group, været fremme med udsagn om, at der skal noget ekstra til for at vinde andele på det eksplosivt voksende marked for webbaseret application server software. Nemlig billige og forenklede produkter til den lave ende af markedet, som sælges bundlet med et operativsystem og hardware.
Upåvirket Chuang
Alle disse udfordringer lod ikke til at påvirke Alfred Chuang under BEA's konference i Paris.
- Ingen er ved at hale ind på os, var det klare og utvetydige svar, da han blev spurgt til IBM, Oracle, Sun og SAP's rolle i markedet. Chuang henviste til, at IBM godt nok er den største konkurrent, men alt hvad IBM laver, sagde han, er kopiering af BEA's produkter.
- Hvad angår SAP og Oracle, så møder vi dem aldrig som konkurrenter i markedet, lød påstanden.
Helt samme muskler kunne Alfred Chuang ikke fremvise i forholdet til Microsoft og .Net-teknologien, der ifølge ham rummer et stort potentiale.
- Ingen tvivl om at vi inden for de næste år vil se meget mere til Microsoft i markedet, sagde han med anerkendelse i stemmen.
HP alliance styrker BEA
Hvad angår konkurrenternes foræring af produkter kunne Chuang konstatere, at HP, der nu samarbejder intenst med BEA, har opgivet at give sine produkter væk, og i stedet giver BEA adgang til sit infrastruktur software, Openview.
En produktlinie, som Oracle efter sigende skal have vist interesse for at købe af HP. Det ny samarbejde med HP giver samtidig svar på analytikernes tiltale om, at der skal satses både på den høje og den lave ende af markedet.
BEA's produkter skal således samsælges med en række af HP's hardware og software, herunder HP-UX, OpenVMS, NonStop Kernel og Tru Unix på alle standardplatforme, herunder Windows og Linux.
På eWorld lancerede BEA's topchef endelig firmaets seneste bud på en samlet vidtfavnende infrastrukturløsning, Weblogic Platform 7.0.
Et efter sigende komplet infrastrukturprodukt, der samler en række af firmaets produkter i én.