Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. juni 2002.
Operatører og IT-firmaer står i kø for at udnytte mulighederne, men de danske regler er ret skrappe, når firmaer vil bruge SMS frem for internettet til markedsføring.
Den, der vil markedsføre sig over for sine kunder via mobiltelefonen, behøver ikke at vente på nye generationer af mobile teknologier og telefoner.
Der er allerede i dag masser af muligheder med SMS-teknologien.
At benytte SMS til at nå de danske kunder kræver dog, at man iagttager markedsføringsreglerne, der rummer en række forbud mod uanmodet og direkte markedsføring via elektroniske medier.
Det kom frem på et informationsmøde om m-markedsføring sidst i april, arrangeret af FDIH, Foreningen af Dansk Internet Handel.
Samtykke frem for alt
Foreningen havde inviteret ekspert i markedsføringsret advokat Frank Bøggild og han gennemgik markedsføringsreglerne og loven om databeskyttelse for de nysgerrige tilhørere fra blandt andet Realtime, Orange, TDC Mobil og TV2.
Han indledte med at understrege, at push-SMS'er eller uopfordret markedsføring er omfattet af markedsføringslovens elektroniske totalforbud i ¤ 6a. Det vil sige, erhvervsdrivende må ikke henvende sig uanmodet til nogen, hvis det er i "afsætningsøjemed".
Hovedbudskabet fra ham var, at der ved markedsføring via SMS kræves et udtrykkeligt samtykke fra modtageren. Også når det drejer sig om B2B-kontakt.
- Det er her ikke nok, at man indføjer et samtykke i nogle standardvilkår, eller på forhånd sætter kryds i et felt for kunden. Kunden skal selv positivt have sagt ja tak, også til, at det sker via SMS, sagde Frank Bøggild.
Reglerne er uklare
De danske regler er ifølge Frank Bøggild skrappere end det EU-direktiv, som danner grundlag for dem, og Forbrugerombudsmanden herhjemme fortolker dem meget stramt.
Især er Forbrugerombudsmanden imod, at erhvervslivet forsøger at nå de unge via mobiltelefonen.
Frank Bøggild oplyste dog, at der er stor usikkerhed forbundet med fortolkningen af markedsføringsreglerne, når det gælder brug af ny teknologi som medie. Mere sikkerhed vil der blive, så snart grænserne afstikkes af domstolene i konkrete sager.
- Gråzonen er pæn stor. For eksempel er det jo tilladt at sætte bannerreklamer i et nyhedsbrev, som du abonnerer på, da det normalt ikke er uventet for dig at få dem. Men når det gælder nyheder sendt via SMS, vil reklamer og sponsorater måske ikke blive accepteret uden at samtykke foreligger, sagde han.
Bøggild påpegede også, at der er store problemer omkring håndhævelse af reglerne.
- De kan jo godt sammenlignes med fartgrænserne på motorvejene. Her er der utrolig mange, som slipper af sted med at køre 140 km/t, men det er jo forbudt, sagde han.
Boks: Realtime ser penge i SMS'er
Salgschef Jonas Pilgaard fra udbyderen af mobile tjenester Realtime beretter om de mange muligheder, som SMS-teknologien rummer for erhvervslivet.
Der er ifølge ham et kæmpe indtjeningspotentiale og hans firma, der blandt andet leverer tjenester for TDC, Sonofon og SOL, tilbyder i dag et mekka af SMS-tjenester og reklamebudskaber.
Blandt andet kan et firma sende markedsføringsbudskaber via SMS ("push"-SMS'er), bannerreklamer og nyheder til sine kunder samt reklamere via andre tjenester som chat og dating.
Der er også mulighed for at benytte location based services, hvor folk får en SMS, når de nærmer sig en bestemt forretning.
De mest avancerede eller "aggressive" tjenester sælger Realtime typisk til kunder i udlandet på grund af den skrappe danske lovgivning.
Realtimes egen indtjening skabes ved at hoste og dirigere de trådløse data via SMS, via nettet eller teknologier som SIM, MMS (Multimedia Messaging), GPRS og WAP.
Billedtekst: Salgsdirektør Jonas Pilgård fra Realtime siger, at der er uanede muligheder for at markedsføre sig via mobiltelefonen - via "push"-SMS'er, bannerreklamer og nyheder. Problemet er bare, at den danske markedsføringslov er temmelig restriktiv og kræver udtrykkeligt samtykke fra modtageren.