Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. juni 2002.
De traditionelle IT-forhandlere er tilbageholdende med at benytte SMS'er i deres B2B markedsføring her og nu.
SMS giver uanede muligheder for at komme i one-to-one kontakt med dine kunder, og langt de fleste kunder vil gerne have det.
Sådan lyder de lokkende toner fra finske Nokia, som i januar bekendtgjorde sin undersøgelse om folks holdning til at modtage SMS-reklamer. Af den fremgår det, at næsten 90 procent af Nokias kernekunder mellem 16-45 år ville elske at modtage m-markedsføring, hvis det altså udrettede noget for dem, for eksempel reducerede telefonregningen.
De danske IT-forhandlere, der sælger til erhvervslivet, er imidlertid noget tilbageholdende over for denne markedsføringsform i forhold til deres faste kundekontakter rundt om i IT-afdelingerne.
- Nej, det er ikke rigtig inde i vores overvejelser, vi har prøvet at se muligheden i det, men vi sender hellere e-mails til vores kunder, oplyser marketingdirektør Ulrik Holm Nielsen hos IT-forhandleren Nem Computer og tilføjer:
- Jeg tror i det hele taget, at det vil være en belastning for kunderne at få en SMS.
Fint, men med måde
Hos BCP Hardware er direktør Bent Clausen lidt mere positiv, men vil heller ikke forstyrre sine kunder unødigt.
- Det er en god ide at sende information om et godt tilbud eller udføre service via SMS, men det skal gøres med måde. Det kan hurtigt blive irriterende at få reklamer, siger han og oplyser, at BCP Hardware ikke selv benytter sig af SMS-markedsføring, selvom firmaet selv udvikler SMS -rodukter.
Markedsføringsformen benyttes heller ikke hos en af landets største IT-forhandlere Atea.
- Det ligger ikke lige først for. Hverken som markedsføringsform eller som medie, hvor man kan servicere kunderne, siger firmaets salgsdirektør Jerrik Bagger Sørensen. Han vil dog ikke udelukke, at det engang kunne blive relevant for Atea.
- Kommer der noget mere tekst ind i beskederne bliver det mere interessant for os, siger han.
Billedtekst: - SMS-markedsføring ligger ikke lige for at benytte hos Atea, men når der kommer noget mere tekst ind i beskederne bliver det nok mere interessant for os, siger Ateas salgsdirektør Jerrik Bagger Sørensen.
Boks: Hvad siger loven ?
Markedsføringsloven har et såkaldt elektronisk totalforbud i ¤6a. Der er et forbud mod, at erhvervsdrivende henvender sig uanmodet til nogen (dvs enhver) i forretningsøjemed via e-mail, telefax,SMS og lignende med henblik på afsætning.
Hvis modtageren giver udtrykkeligt, specifikt samtykke er det i orden at sende markedsføringsbudskaber via SMS. Et samtykke er, når det er tydeligt nok, tidsubegrænset, men kan kaldes tilbage til enhver tid. Man må ikke kontakte nogen via SMS for at få samtykke, men samtykket må gerne gives via SMS, e-mail eller fax. Man må gerne sende et brev med posten og bede om samtykke, hvis man forinden checker, at modtageren ikke står på CPR's såkaldte "Robinsonliste."
Reglerne gælder i det omfang, at SMS-markedsføring er sendt til en modtager på det danske marked. Det vil sige, også når man sender en SMS fra
udlandet til Danmark, men ikke nødvendigvis omvendt. Der er ifølge en markedsføringsekspert et vakuum i reglerne.
Når man har fået et lovligt samtykke, gælder alle de øvrige begrænsninger i markedsføringsloven, blandt andet:
¥ Krav om at tale om synlig markedsføring
¥ Afsenderen skal være tydeligt angivet
¥ God markedsføringsskik skal være overholdt (for eksempel ingen trusler, skræmmekampagner, udnyttelse eller tilskyndelse til at videresende til andre)
¥ Modtager skal ubesværet kunne frabede sig yderligere markedsføring.