Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. juni 2002.
Der er penge i at sælge SMS-løsninger og i at benytte det til B2B-markedsføring, mener forhandler af SMS-løsninger.
SMS'er er et hit herhjemme. Det er den hurtigst voksende mobile serviceydelse, og der sendes cirka fem millioner beskeder om dagen i Danmark.
Hos operatørerne udgør SMS-tjenester efterhånden op til 30 procent af omsætningen.
Men SMS'er har et ry for at være en kommunikationsform, der er forbeholdt ungdommen, og det er en hindring for udbredelsen inden for erhvervslivet.
Får vi vendt dette billede, vil langt flere, herunder IT-forhandlere, være med til at bruge SMS'er som markedsføringsmedie og en integreret del af deres loyalitetsprogram.
Det siger Brian Birkedal Andersen, direktør og indehaver af det et år gamle firma Mobitech, der leverer erhvervsrettede SMS-løsninger til firmaer, som ønsker at udføre markedsføring via SMS til deres kunder.
Operatørerne viser vejen
Brian Birkedal Andersen mener, at hans firma sidder på en guldgrube, og at der er et kæmpemarked for SMS, men at det foreløbig er teleoperatørerne, som viser vejen for resten af markedet.
- Når de begynder at signalere, at SMS også kan bruges af andre end de unge, kommer der til at ske ændringer, siger han.
Her og nu afventer han desuden, at teleoperatørerne lukker ned for deres gratistjenester på nettet, hvorfra alle kan sende SMS'er. Det vil give firmaer som hans endnu større muligheder, mener han.
Mobitechs SMS terminalløsninger, der leveres som færdige boksløsninger, kan benyttes af både store og små virksomheder, i modsætning til andre aktører, der tjener på at generere SMS-trafik for store kunder over egen gateway, siger Brian Birkedal Andersen.
- Med vores løsninger sparer firmaet et fordyrende mellemled og får samtidig ejendomsret til terminalløsningen, som koster ned til 10-15.000 kroner, siger han.
Han forestiller sig at firmaer, herunder IT-forhandlere, kan sende skræddersyede kunderelevante SMS'er til deres kunder, som interaktivt kan reagere og bestille varen på stedet.
Hvad angår overholdelse af loven, er dette ikke Mobitechs ansvar men kundens.
-Vi informerer ikke om reglerne om markedsføring, men det sker, at vi fortæller, at der skal samtykke til, siger Brian Birkedal Andersen.
Billedtekst: Selvom det af Nokias undersøgelse fra i januar i år fremgår, at næsten 90 procent af Nokias kernekunder mellem 16-45 år gerne vil modtage m-markedsføring, er danske IT-forhandlere tilbageholdende med at bruge SMS'er i forhold til deres faste kunder.
Boks: Om Mobitech
Mobitech blev etableret i 2001 og firmaet beskæftiger sig med at hjælpe virksomheder, der ønsker at benytte SMS- og WAP-teknologier til blandt andet markedsføring af sig selv.
Der er i øjeblikket tilknyttet 7 konsulenter alle med ekspertise inden for IT- og mobilteknik. Firmaets direktør Brian Birkedal Andersen har 15 års erfaring fra branchen bag sig, dels som ansat hos Orange, Sonofon og Telia, dels som selvstændig. I dag løser han opgaver for Telia, og hans firma Mobitech har blandt andre Novo Nordisk og Navision blandt de interesserede kunder.
SMS-beskeder kan benyttes til mange ting
¥ Bestille varer
¥ Sende produktnyheder
¥ Chekke lager og ordrestatus
¥ Afstemninger
¥ Påmindelser
¥ Opslagsværk
¥ Interaktiv markedsføring
¥ Track&trace - hvor er pakken ?
¥ Alarm og overvågning
Det er markedsføring i henhold til markedsføringsloven (og ikke blot service), når beskeden primært sendes til en kunde med henblik på at sælge eller skabe et nysalg.
Billedtekst: Indehaver af Mobitech, Brian Birkedal Andersen, mener, at det er oplagt for IT-forhandlere at benytte SMS-tjenester i markedsføringen.