Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.
Med hjælp fra ejerne, Mærsk IT og Ericsson, er Mecom ved at indtage de brancher, som det øvrige A.P. Møller har betjent i mange år.
Et nyt håbefuldt IT-talent med ægte A.P. Møller-rygrad, Mecom, er efter halvandet år på markedet langsomt ved at konsolidere sig.
Firmaets skræddersyede trådløse løsninger har allerede indtaget boreplatforme, transportfirmaer, hospitaler, detailkæder og landbrug i Danmark, og der er udsigt til vækst, oplyser firmaets direktør Frank Peters.
At det netop er den nævnte type kunder, Mecom har kastet sig over, er ikke noget tilfælde.
- Vi ville have nogle fokuserede og realistiske business cases, og har derfor begrænset os til de segmenter, vi forstår, og som kunderne genkender os på, siger Frank Peters, der selv har været ansat 18 år hos A.P. Møller.
Mecom anvender teknologier som Bluetooth, Wireless LAN, GPRS and GPS i sine løsninger, og viden om dem hentes blandt andet hos Mecoms anden ejer, Ericsson, som for et år siden købte 33 procent af Mecom.
- Vi valgte at indgå samarbejde med Ericsson, fordi de er længst fremme med Bluetooth, en teknologi som vi tror meget på, fortæller Frank Peters.
Et af hovedelementerne i Mecoms forretningsstrategi er, at ejernes ressourcer skal udnyttes fuldt ud via partnerskaber fra opgave til opgave.
- Konstellationen af firmaet er valgt med omtanke. Den sikrer, at vi har de to vigtigste ting på plads, markedskendskabet og de teknologimæssige kompetencer, forklarer Frank Peters.
Ikke plads til rygklapperi
Frank Peters understreger, at der ikke er tale om, at ejerne bare skal levere kunder til Mecom.
- To tredjedele af kunderne kommer faktisk uden for koncernen, og A.P. Møllers selskaber vil i øvrigt kun handle hos os, hvis vi er det bedste bud for dem, siger Frank Peters og hentyder dermed til, at der i koncernen ikke er plads til venligt rygklapperi blot for den fælles blå stjernes skyld.
Til gengæld er det en stor fordel for Mecom, som deler bygning med Mærsk IT og Mærsk Data på Lyngbyvej, at kunne outsource opgaver til dem.
- Alle specialisterne sidder til daglig her i huset eller hos LEC (som også ejes af Mærsk Data, red.), derfor behøver vi ikke være mere end fem faste medarbejdere hos Mecom, siger Frank Peters, der mener, at dette er et godt signal at sende til kunderne. For så oplever de ikke at skulle finansiere en stor medarbejderstab via prisen.
Selvom Mecom er meget tæt knyttet til sine ejere, er der ikke tale om en lukket, eksklusiv klub.
- Vi har også eksterne teknologi-
leverandører, eksempelvis Blue-2-Space, og har netop indgået i et salgspartnerskab med Compaq, der vil anbefale vores løsninger, siger Frank Peters og tilføjer, at Mecom ser sig om efter to-tre lignende partnere på salgssiden.
- Vi er åbne over for partnerskaber på salgssiden, så længe de kan tilføre værdi for kunden, og der er en forretning i det for os. De må ikke bare være et fordyrende led, siger han.
Mecom, der selv mest af alt ligner en hybrid mellem en forhandler og en leverandør, ønsker at bevare den direkte kontakt til kunden uanset omstændighederne.
Billedtekst. Administrerende direktør Frank Peters, Mecom A/S, der selv har 18 år i A.P. Møller bag sig, oplyser at koncernen på et tidspunkt overvejede at investere i UMTS-licenser, men forkastede denne ide og kastede sig i stedet over specialudvikling af trådløst udstyr til de velkendte brancher via Mecom.
Foto: Torben Klint
Boks: Om Mecom
Mecom koncentrerer sig om kunder inden for segmenterne: Transport, sundhed, detailhandelen, off shore og landbrug. De har blandt andet leveret trådløse løsninger til alarmhåndtering, "track and trace" af varer, håndtering af patientjournaler via PDA, m-markedsføring overfor butikshandlende og måling af helbredstilstanden hos landbrugsdyr.