Ciscos forhold til teleudbydere bekymrer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.


Forhandlere generes af, at teleudbydere kan udnytte de mange roller, som de spiller i forhold til Cisco, og skævvride konkurrencevilkårene.

Florida, Orlando: Sagen var krystalklar for mange partnere, da Ciscos kanalansvarlige Paul Mountford på koncernens Partner Summit i Orlando henviste dem til at søge deres indtjening i salg af services, og ikke i salg af Ciscos netværksprodukter.
Cisco har nemlig efter flere Cisco-partneres mening i forvejen undergravet deres hardwareforretning ved at give store teleudbydere som amerikanske AT&T adgang til at forhandle switche og routere til under normal markedspris.
En af de tilstedeværende analytikere, Keith Humphreys fra Eurolan Research forklarede til IT-Branchen, at der opstår et kanalproblem, når teleudbyderne sidder med forskellige kasketter i deres forhold til Cisco.
De er i nogle situationer slutkunder, der handler direkte, og i andre situationer salgspartnere eller teknologipartnere.
Tre roller
- Service providers (teleudbydere) har tre forskellige roller, og det kan være et problem for Cisco at give en passende rabat til dem, som ikke generer de øvrige spillere i salgskanalen, sagde Keith Humphreys.
På online-debatten hos Channelweb.com lød der, i dagene mens Partner Summit 2002 stod på, adskillige sure opstød fra amerikanske Cisco-partnere, som oplevede en uovervindelig konkurrence fra telekæmpen AT&T og andre teleudbydere, som Cisco har indgået særaftaler med.
De følte sig specielt snydt, fordi de ofte investerer adskillige midler i at opnå certificeringerne og derigennem binde sig til Cisco.
Oppe i de højere luftlag hos Cisco vil topchefen John Chambers gerne erkende, at der er et problem i forhold til teleudbyderne. Han lovede i Orlando at gøre noget ved det, men understregede, at skylden ligger hos de pågældende teleudbydere.
- Der er nogle spillere som bryder vores aftaler, men det skal jeg nok få ordnet, også selvom det vil koste vores forhold, udtalte John Chambers og tilføjede, at hverken Cisco, partnerne eller teleudbyderne selv har gavn af deres praksis med at sælge Cisco-udstyr til under indkøbspris.

Billedtekst: - Der er nogle spillere, som bryder vores aftaler, men det skal jeg nok få ordnet, også selv om det vil ødelægge vores forhold, lovede Ciscos topchef John Chambers på firmaets partnersummit i Orlando.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere