Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. april 2002.
Efter to år uden opkøb er det udvikling af produkter, der driver væksten hos
Computer Associates.
CEO Sanjay Kumar stod selv for demonstrationen, da Computer Associates i mandags præsenterede sit nyeste sikkerhedsprodukt eTrust 20/20 på CA World i Florida. Han både udtrykte og udstrålede sin begejstring for det nye produkt på scenen.
ETrust 20/20 er da også på mange måder et billede af alt det, som softwarehuset i sit 25. år gerne vil stå for, men som de seneste år er blevet trængt i baggrunden til fordel for billedet af kampe mellem hovedaktionærerne, diskussioner om regnskabspraksis og ulmende utilfredshed hos kunderne.
ETrust 20/20 er et program, der ved hjælp af Computer Associates kerneteknologier som intelligente agenter kan arbejdede med logfiler fra både IT-infrastrukturen og den fysiske sikkerhedskontrol i en virksomhed. Programmet skaber ved hjælp af de mange data et billede af den normale adfærd i virksomheden og reagerer på unormal adfærd i stedet for at overvåge.
Avanceret teknologi
Præsentationen for brugerne sker ved hjælp af en visualiseringsteknologi, som CA blandt andet har brugt til udviklingen af simulatorer til træning af F16-piloter. ETrust 20/20 er samtidig det første program, som CA kun vil sælge med en licens i abonnementsform.
Abonnementsformen er en af Sanjay Kumars grundlæggende ideer om forretningsmodellen for softwaresalg. Modellen blev lanceret sidste år og har fået en blandet modtagelse i markedet.
- Den nye forretningsmodel er både revolutionerende og fremsynet. Resten af softwarebranchen vil efterhånden følge vores eksempel, sagde Sanjay Kumar i sin åbningstale på konferencen.
Administrerende direktør Per Kogut, der står i spidsen for CA's nordiske aktiviteter fortæller, at mellem 10 og 20 procent af selskabets kontrakter i Danmark nu er abonnementslicenser. Halvdelen af dem er nye kontrakter indgået i løbet af det sidste år.
1200 produkter
CA har mere end 1.200 produkter på hylderne, hovedsageligt koncentreret om udvikling, styring og vedligeholdelse af IT-installationer. Men svagheden er, at selv en betydelig forsknings- og udviklings indsats ikke syner af meget, hvis den bliver brugt på at holde 1.200 eksisterende applikationer ajour.
Ajourføringen er helt afgørende, fordi Computer Associates produkter skal bruges til at udvikle, styre og administrere løsninger med mange leverandørers produkter.
Vækst gennem opkøb
Samtidig har CA haft en tradition for, at vokse gennem opkøb.
Derfor er selskabet blevet kritiseret for ikke at udvikle banebrydende teknologi.
- Vi har ikke købt noget i to år. Men vi bliver stadig beskrevet, som den store opkøber, sagde Sanjay Kumar i sin åbningstale.
- I dag er det innovation, der får Computer Associates til at vokse organisk. CA udvikler og leverer de produkter til integration, der sikrer, at virksomhederne kan skabe mere for mindre.
Nyhederne i CA' s seks produktlinier på CA World 2002 søger alle at skabe orden i den komplekse infrastruktur, som integrationen skaber i en verden, hvor alting er forbundet. Dermed har CA skabt fundamentet for at nå visionen at styre og administrere e-forretning.
Sagerne
Det har da heller aldrig været Computer Associates' teknologi, der har været tvivl om. Omsætningen for 2000 var godt 6 milliarder dollars.
Når aktiekursen alligevel ligger og rasler nede på knapt 14 dollars i denne uge mod topkursen på 75 dollars for to år siden, så hænger det sammen med rækken af sager, som CA er involveret i.
Kampen mellem CAs stifter og nuværende bestyrelsesformand Charles Wang og storaktionær Sam Wyly er et eksempel. Wyly mener, at CA's nuværende ledelse bruger for mange penge og bør afsættes, derfor truer han med jævne mellemrum med at skaffe stemmer nok til at kontrollere bestyrelsen.
Det amerikanske finanstilsyn har efter Enron-skandalen sat luppen på en række selskaber, som har mindre gennemsigtige regnskabsprincipper, mener tilsynet.
Og endelig har der længe ulmet en utilfredshed med CA's serviceniveau, der sammen med de andre sager har fået aktie-analytikere til at kommentere og reagere meget negativt på CA-aktien.
Efteruddannelse og vindueskiggeri
115 danske kunder og partnere har den sidste uge taget del i Computer Associates' årlige brugerkonference CA World i Orlando, Florida. I alt havde 2002-udgaven af konferencen 10.000 deltagere.
- Det er en uddannelelsestur, hvor vi er i gang fra syv morgen til sen aften. Vi prøver at nå så mange indlæg som muligt og samtidig skabe nogle gode kontakter.
Sådan siger Lars Bundgaard, der er IT-chef hos Bauhaus i Danmark. Selskabet er på fire år vokset fra 6 til 17 varehuse i Danmark og Sverige.
Derfor står de nu over for en række store investeringer i IT. Det betyder, at turen for Lars Bundgaard også er lidt vindueskiggeri for at se, om CA har noget på hylderne, der kan bruges.
Også Coop Data, der er IT-afdeling for Coop i Danmark (det tidligere FDB), bruger dagene i Orlando til at samle viden. IT-sikkerhedschef Jørn Lindgaard fortæller, at også han kigger på andre CA-produkter.
- Det er ligesom at spille klaver. Jo flere tangenter man kan bruge, desto bedre kommer melodien til at lyde, siger han.
Gennemsnitsprisen for rejser og konferenceudgifter ligger på 10.500 kroner. Dertil kommer ophold og lignende.
Billedtekst: På CA World 2002 annoncerede CEO Sanjay Kumar, at en større del af selskabets top 500-ledere får en del af deres præstationsafhængige resultat knyttet til kundetilfredshed.