Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Med en ny produktserie som spydspids vil firewall/VPN-firmaet Netscreen indtage det danske marked. IDC tror på firmaets chancer.
Den amerikanske producent af firewall- og VPN-løsninger, Netscreen, ruster sig til at tage kampen op mod de store på markedet som Check
Point/Nokia, Cisco og Sonicwall.
Netscreen har netop lanceret sin seneste produktserie, der er beregnet til
high-end markedet, Netscreen 5000.
- I forhold til Check Points tilsvarende produkter er disse klart bedre, både hvad angår skalerbarhed og pris, siger firmaets produktmarketingchef Peter Crowcombe, der i øjeblikket ser sig om efter flere salgspartnere i Danmark.
Han erkender, at det er svært at komme ind på markedet, fordi Check Point/Nokia-alliancen og Cisco allerede har taget store andele.
Der er flere fordele ved at indgå i et samarbejde med Netscreen, påpeger han.
- For det første er vores produkter ifølge vores egne sammenlignende test bedre end konkurrenternes, og for det andet er der mere margin for forhandlerne at hente på dem, lyder det.
En stærk spiller
Hos IDC vurderer sikkerhedsanalytiker Thomas Raschke, at Netscreen har pæne chancer på det danske marked.
- Det er generelt svært for virksomheder at få andele fra Check Point, der har over 50 procent af markedet. Og herhjemme spiller Check Point sammen med Nokia og Cisco en stor rolle. Men Netscreen er absolut en stærk spiller med et stort vækstpotentiale, siger Thomas Raschke.
Han peger på, at Netscreen vokser hurtigt på europæisk plan, hurtigere end Cisco og lige så hurtigt som Nokia, der laver firewall appliances til Check Points software.
- Netscreen henvender sig også til nogle lidt andre kunder, de små og mellemstore virksomheder, og deres produkter er lette at installere, siger han.
Da der foreløbig kun er to Netscreen-forhandlere i Danmark,
Cygate og ProAct, vil nye spillere ikke opleve nogen synderlig konkurrence på eget felt.
Netscreens produkter distribueres af danske Heath Comm i Søborg.