Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Udvider sit TopSeller-program til også at omfatte tilbehør til notebooks, så pc-forhandleren kan tjene på hele løsninger.
Da IBM besluttede sig for at indstille aktiviteterne inden for direkte salg til SMB-kunderne, skruede koncernen samtidig op for partnerplejen.
Det betød blandt andet, at det eksisterende TopSeller-program for SMB-forhandlere blev udvidet og at flere IBM-folk blev sat på forhandlerne.
- Vi fortsætter i stedet med at udvikle vores TopSeller-program og har udpeget en række medarbejdere, der skal hjælpe forhandlerne med at tilføre vores produkter værdi, siger IBM's europæiske chef inden for pc-salg Steve Menadue.
TopSeller-programmet er en slags rabatordning på udvalgte IBM pc'er, bærbare, servere og skærme. For nylig kom "Options", altså tilbehør til IBM's bærbare ThinkPad-pc'er, med i ordningen.
Løsning til manden i marken
Dermed kan forhandlerne nu levere hele pc-løsninger til deres kunder til gunstige priser, fortæller IBM's partneransvarlige for salg af pc'er og bærbare til SMB, Bjørn Blachman.
- Ved at sælge maskinen med tilbehør, som for eksempel ekstra hukommelse, rejsetaske eller drev, kan forhandlere og distributører levere hele pc-løsninger til små og mellemstore virksomheder med ansatte, som arbejder ude i marken, siger han.
Meningen med udvidelsen af TopSeller-programmet er også at gøre forholdet til forhandlerne mindre bureaukratisk.
- Der er hele tiden en strøm af penge mellem os og forhandlerne. Men det var blevet for administrativt tungt at håndtere de mange krav. Med TopSeller er produkterne prissat fra starten, siger Bjørn Blachman.
TopSeller-programmet har hidtil omfattet udvalgte modeller af IBM's NetVista, ThinkPads, xSeries servere og skærme. Med Options er der tilføjet tilbehør som hukommelsesmoduler, adaptere, dock- og portreplikatorer, diskettedrev, rejsetasker og separate mus.
Boks: IBM's salgskanaler
1. Direkte salg til Large Account-kunder, som køber i volumen. Her sælges der direkte efter special bid-modellen.
2. Salg til offentlige kunder via SKI-aftalerne.
3. Salg til forhandlere/distributører, som sælger til SMB-kunder. Her gælder TopSeller-programmet med rabatter på udvalgte modeller af pc'er og bærbare samt tilbehør.
4. Øvrige kunder/forhandlere/distributører køber via officielle listepriser
IBM oplyser at have følgende danske distributører: Dansk Data Distribution (Atea), Ingram Micro, Scribona og Tech Data.
Billedtekst: De bærbare indgår som et vigtigt produkt i IBM's rabatprogram TopSeller, der er rettet mod SMB-kunder.