Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Norton og McAfee er suverænt de mest solgte antivirusprogrammer i Danmark. Salget vokser fortsat, men ikke så voldsomt som i dag, spår IDC.
Computeren kan også blive syg. I teorien risikerer den dagligt at blive udsat for angreb af op mod 70.000 forskellige vira.
Den forebyggende medicin mod disse angreb hedder antivirus-software, og programmerne sælges i et bredt udvalg på det danske marked.
De to absolut dominerende leverandører er Symantec, der producerer Norton-programmerne, og Network Associates, der leverer McAfee.
Begge har så fast et fodfæste på det danske marked, at det kan være svært for andre produkter at slå ordentligt igennem.
Hos distributøren af Kaspersky Antivirus, svenske Scandinavian Security Service, melder administrerende direktør Peter Hoglin om et dansk marked, der på det nærmeste er gået i stå.
Joachim Dresner er administrerende direktør i Lindhardt Datasikkerhed, der distributerer Panda Antivirus. Han er ikke helt enig med sin svenske kollega.
- Norton og McAfee har deres plads i Danmark. Men mit indtryk er, at de i stigende omfang taber til de mindre leverandører. På Cebit oplevede vi mange leverandører, der arbejder med at lave antivirusløsninger, siger Joachim Dresner.
Steen Pedersen fra Eterra er manden, der i sin tid skaffede McAfee til Danmark. Han mener, at antivirus grundlæggende er et spørgsmål om kompromiser.
- Antivirus er et program, du som kunde skal forholde dig til. Og der er mange ting at tage stilling til. Du kan købe dig fattig i sikkerhed. Det er altid et spørgsmål om at gå på kompromis. Hvor sikker vil du være, og hvad koster det, siger Steen Pedersen.
Fortsat vækst
Det danske marked for antivirus-software var i 2000 på 7,4 millioner dollars. I 2005 vil tallet være 11,8 millioner dollars, skønner IDC.
Analysehuset spår samtidig, at antivirus-software i 2005 vil udgøre godt 10 procent af det samlede salg af sikkerhedsprodukter, hvor det i 2000 udgjorde godt 21 procent af det samlede salg.
- Når væksten i salget af antivirusprogrammer ikke er større, skyldes det, at produkterne i højere grad end i dag vil blive indbygget i alt muligt andet. Man vil se salg af sikkerhedspakker, som også rummer antivirusprodukter, siger Susanne Arildsen, der er researchchef for IDC Nordic.
Billedtekst:
Man vil se salg af sikkerhedspakker, som også rummer antivirus-produkter, siger Susanne Arildsen,
researchchef for IDC Nordic.
Foto: Torben Klint
Boks:
Balladen om
Dr. Solomon
Swanholm Distribution (som i dag hedder Swan) havde i syv år en eksklusivaftale som distributør af det engelske antivirusprogram, Dr. Solomon i Danmark. Da amerikanske Network Associates, som ejer McAfee, i 1998 købte Dr. Solomon, besluttede Swanholm at skifte til det konkurrerende produkt, Norton, fra Symantec. Det medførte en masse ballade, blandt andet blev Swanholm anklaget for at have udsendt materiale til kunder og forhandlere med usande oplysninger om Dr. Solomon-produkternes fremtid.
Boks:
Top fem blandt antivirus-leverandørerne målt på omsætning
i følge IDC
1.ÊNetwork Associates
2.ÊSymantec
3.ÊF-Secure
4.ÊComputer Associates
5.ÊNorman
Boks:
Salg af antivirus-software
Millioner kroner
Kilde: IDC/Internet security in the Nordic countries
Boks:
Ny analyse tilgængelig
fra i dag
"Virus i Danmark 2002" er en omfattende analyse af, hvor meget danske virksomheder årligt taber på grund af virusangreb. De værste smittekilder dokumenteres, og der gives et overblik over, hvilken sikkerhedssoftware de danske IT-chefer benytter. Analysen er det første resultat af et nyt samarbejde mellem analysehuset IDC og IT-Branchens søsterorgan Computerworld Online. Den kan downloades for 500 kroner på www.idc-analyse.dk.
Antivirus-leverandørernes
markedsandel blandt danske virksomheder
Norden
Andre
Ved ikke/vil ikke oplyse
Danmark
Sophos
F-Secure
Panda
Network Associates
Trend Micro
Computer Associates
Symantec
Kilde: "Virus i Danmark 2002",
www.idc-analyse.dk.
IT-Branchen zoomer i dette nummer ind på antivirussoftware set fra kanalen.
Læs side 31-35
Vi ser også nærmere på de generelle tendenser i den danske salgskanal, når omsætningen skal hentes på sikkerhedsudstyr.
Læs side 36-35