Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Eterras fokusering på infrastruktur betyder bevidst fravalg af forretningsområder, partnere og kunder. Uddannelse i den nye virksomhedskultur klarer Eterra selv.
- Eterra er i dag en stor nicheforretning inden for IT- og kommunikationsinfrastruktur.
Sådan karakteriserer administrerende direktør Jan Elbæk virksomheden, som de seneste år har været gennem talrige forandringer.
Eterra fokuserer i dag på kunder inden for det offentlige, banker, finans og forsikring samt blandt store industrielle virksomheder. Og varen, der skal sælges herhjemme, består af design, implementering og drift af løsninger.
- I 1998 og 1999 fulgte vi i Merkantildata en strategi om at være totalleverandør. Jeg indrømmer, at vi slog en kæmpe kolbøtte fra 1999 til 2000 med alle de opkøb, vi var igennem. Jeg er glad for, at den tid er overstået. Vi handlede instinktivt og traf for mange forkerte beslutninger, men vi lærte en masse, konstaterer Jan Elbæk.
I 1999 blev virksomheden delt op i seks enheder og i 2000 blev Merkantildata delt i de to, Eterra og Ementor, der udgør den danske del af forretningen i dag.
Strategi beviser sit værd
Eterras nye fokuserede strategi har bevist sit værd, mener Jan Elbæk.
- Aftalen med Udenrigsministeriet og ordren på e-faktura viser, det er lykkes os at dreje forretningen, siger han.
Jan Elbæk tilføjer, at ordren til Udenrigsminsteriet, om levering af IT-infrastruktur under det danske EU-formandskab, har en enorm betydning for gejsten i virksomheden. At Eterra vandt opgaven, mener Jan Elbæk, skyldes, at alle løsningerne bygger på kendt teknologi, og dermed giver både sikkerhed og skalerbarhed.
Kodeordene for det nuværende Eterra er kundefokus og professionalisme via den projektmodel, Eterra selv har udviklet, forklarer Jan Elbæk.
- Og så handler det om at have så få regelsæt som muligt, og lede ved hjælp af sund fornuft, siger han.
Farvel til chefer og partnere
Strukturændringerne i virksomheden har betydet et farvel til gamle kunder, men har også krævet store ændringer internt. Blandt andet er der blevet færre ledere i Eterra i løbet af 2001. Nogle er blevet almindelige medarbejdere, andre har man sagt farvel til.
- Tidligere sad der syv i den øverste ledergruppe, udover mig, i dag er der fire, og det giver en større handlefrihed, siger Jan Elbæk.
Den nye strategi rummer også et farvel til flere partnere. Blandt de leverandører, der er valgt fra, er Nortel og EMC.
- Vi fokuserer benhårdt på Cisco. Storage vælger vi fra server-leverandører, for eksempel Compaq i stedet for EMC, siger Jan Elbæk.
Eterras største partner totalt set er Compaq. Hardwaresalget eksisterer fortsat og skal stadig vokse. Virksomheden omsætter hver måned for omkring 25 millioner kroner via Eterra Online. I Danmark udgør online-salget op mod 20 procent af den samlede produkt-omsætning.
Alle på skolebænken
For at underbygge strategiskiftet har Eterra i et år været i gang med det interne uddannelsesprogram, Eterra Academy.
I første omgang var målet at øge medarbejdernes forståelse for egen og andres adfærd samt at forbedre evnen til at kommunikere på kundens præmisser.
850 medarbejdere har gennemført første del af programmet, og nu er Jan Elbæk og virksomhedens øvrige chefer i gang med at undervise i Modul 2.
Her er formålet at formidle Eterras vision, mission og strategi, samt at skabe en fælles Eterra-identitet. En væsentlig opgave, som virksomheden hidtil har forsømt at gøre nok ud af, vedgår Jan Elbæk.
Undervisningen varetages næsten hundrede procent af virksomhedens egne medarbejdere.
- De bedste kulturbærere i virksomheden underviser kollegerne. Den slags opgaver kan man ikke købe sig til, at andre løser, mener Jan Elbæk.
Raketten er skudt afsted
I dag arbejder virksomheden efter en fem-trins model, der kaldes Apollo. Det første trin, omstillingen fra Merkantildata til Eterra, blev gennemført først på året i 2001. Overskud, der er trin to, blev nået i andet kvartal sidste år og trin tre, fokusering, er det, virksomheden i dag befinder sig på, godt på vej mod trin fire, forretningsudvikling og vækst.
På femte og sidste trin er målet at blive Danmarks bedste IT-arbejdsplads. Det satser Elbæk på at nå i løbet af de næste 12 måneder.
- Indrømmet, med det seneste resultat blev vi sat tilbage til trin to, men vi er hurtigt nået videre igen, konstaterer han.
Billedtekst:
- I 2003 er vi endnu mere markante i den rolle, vi har nu, og vil være større på strategisk outsourcing af forskellig art, siger Jan Elbæk.
Boks:
Eterra Danmark, omsætning i 2001
Omsætningssplit
Eterra Nordic, omsætning pr. land
Mio. danske kr. 4. kvt. 2001 4. kvt. 2000 2001 2000
Norge 645 971 2.596 3.270
Sverige 216 402 864 1.739
Danmark 544 913 2.295 2.821
Finland 193 271 806 911
Eterra Total 1.598 2.557 6.561 8.741
Eterra Nordic, resultat pr. land
Mio. danske kr. 4. kvt. 2001 4. kvt. 2000 2001 2000
Norge - 8 43 - 58 - 63
Sverige - 12 - 5 - 101 - 63
Danmark - 5 1 - 6 - 84
Finland - 2 13 - 6 4
Eterra total - 27 52 - 171 - 203