Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Eventyret åbnede for et udvidet medie-samarbejde, som fremover skal hjælpe Sonofon med at hente sine UMTS-investeringer hjem.
Han startede som en underholdende reklame. Men snart røg Polle fra medie til medie som en kugle i et pinball-spil.
Fra tv til radio, videre til mobilen og aviserne for til sidst at ende på det store lærred i "Polle Fiction".
- Snave-universet er en soap, men også storytelling, som har givet bred appeal. Tal fra Børsens reklamebarometer viser, at 90 procent af befolkningen husker Sonofon fra Polle-eventyret, siger administrerende direktør hos Sonofon Ulrik Bülow.
Succesen fik Sonofon til at overveje sin rolle og forhold til medierne, og konklusionen blev, at nye medietjenester skal forrente firmaets tunge UMTS-investeringer.
- Vi vil ikke selv være underholder, men vil gerne fortsætte samarbejdet med indholdsleverandørerne, siger Ulrik Bülow og peger på, at der ad den vej gerne skulle hentes 10 milliarder kroner hjem.
Mobile indtjeningsmuligheder
Faktisk har mobiloperatører og applikationsudviklere i IT-branchen mange forudsætninger for at tjene på et tættere samarbejde med underholdningsbranchen og medierne generelt, mener Bülow.
- Vi kan for eksempel tilbyde at gennemføre micropayments, vi har kundedatabaser, uddannede folk og location information via mobiltelefonen, lyder det.
Og det er ikke nødvendigt at vente på ny, smartere teknologi, som kan overføre flere data i større hastighed og vise film med mere, mener han.
- Lad os dog udnytte den teknologi, vi har tilgængelig nu. Der er allerede mange muligheder. Vi skal bare have nedbragt antallet af instrukser og lavet et simpel set up, siger han.
DÈr hvor der, ifølge Ulrik Bülow, umiddelbart er penge at hente for mobiloperatører, er ved brug af mobiltelefonen til praktiske formål.
For eksempel at betale med, registrere arbejdstimer på eller at checke ind på et hotel med.
- Generelt tror vi på to markeder for salg af indhold via mobiltelefonen. Det er B2B markedet og markedet for de unge, oplyser Sonofons direktør Ulrik Bülow om indtjeningspotentialet for mobiloperatører.
Boks:
ITEK efterspørger
mediepolitik, der gavner IT-Branchen
Den teknologiske udvikling har skabt en række basisteknologier, som vil komme til at udgøre de fælles byggesten i fremtidens elektroniske medier: Digitalisering, mobilitet, pakkekobling og Internet Protokol. Dette skaber grobund for et tættere samspil mellem IT-branchen og medierne. Det er budskabet i en rapport fra IT-virksomhedernes brancheorganisation, ITEK: "Er der penge i Konvergens - et forretningsmæssigt syn på konvergens og mediepolitik."
Rapporten er ITEK«s svar på politikernes egen rapport fra foråret 2001 "Konvergens i Netværkssamfundet" fra Kulturministeriet og det tidligere IT- og Forskningsministeriet. Regeringen har ifølge organisationens branchedirektør Tom Togsverd overset de markedsmæssige perspektiver i debatten.
"Polle Fiction"
- har siden premieren den 8. marts solgt godt 200.000 billetter. Medio marts var det den mest sete film i Danmark. Filmen er produceret i samarbejde med Svensk Filmindustri og filmselskabet Film
People. Af de 13,3 millioner kroner har Sonofon betalt lidt mere end det halve, og fortsætter filmen med at lokke så mange danskere i biografen, kan det ende med kroner i Sonofons kasse. De kommer oven i den enorme PR-værdi, filmen allerede har indtjent til mobilselskabet.
Billedtekst:
Ulrik Bülow vil gerne udvide samarbejdet med indholdsleverandørerne i medierne. Det skal forrente deltagelsen i UMTS-festen, og gerne bringe Sonofon ti milliarder kroner, oplyser han.
Arkivfoto: Torben Klint