Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. marts 2002.
Katastrofen i september og det offentliges stop for investeringer gav underskud i Eterras danske kvartalsregnskab. Nu er virksomheden tilpasset fremtiden, siger Jan Elbæk.
Fjerde kvartal blev alt andet end godt for Eterra på nordisk plan, der i sidste måned kunne præsentere et regnskab med et minus på bundlinien på omkring 25 millioner kroner.
Den danske del af virksomheden stod for den mindste del af underskuddet, nemlig små fem millioner kroner, men administrerende direktør Jan Elbæk ærgrer sig alligevel.
- Vi er bestemt ikke tilfredse med resultatet. Nu kigger vi med spænding på, hvad der sker i år, siger han.
Jan Elbæk peger på, at den danske del af virksomheden, trods et første kvartal med røde tal sidste år, formåede at vise sorte tal for både andet og tredje kvartal, skønt break-even først var planlagt efter årets første seks måneder.
- Men efter den 11. september stoppede salget i en grad, så vi nærmest kunne måle det på datoen. I oktober til december var salget markant mindre end tidligere på året, og i det samlede årsregnskab må vi notere et underskud på omkring seks millioner kroner for den danske del af virksomheden, siger han.
Omsætningen i den danske del af Eterra var 40 procent mindre i fjerde kvartal end året før. Medvirkende årsag var stoppet for hjemme-pc- ordningerne, men først og fremmest katastrofen den 11. september kombineret med det offentliges stop for investeringer.
- Valgene satte simpelthen en stopper for investeringerne i fjerde kvartal, hvor der traditionelt set er en god omsætning, forklarer Jan Elbæk.
Har skåret i medarbejderstaben
I løbet af 2001 har Eterra gennemført et strategiskift og har sagt farvel til mange medarbejdere. Hvor virksomheden ved indgangen til 2001 havde omkring 1.000 medarbejdere i Danmark, er der i dag 730 ansatte. I hele Norden er medarbejderstyrken reduceret fra 3.020 til 2.456 medarbejdere.
- Så vi har taget vores del, konstaterer Jan Elbæk.
Samtidig er en række forretningsområder blevet slettet fra Eterras strategiplaner.
- Vi har bestemt os for at være meget mere for nogle færre kunder. Derfor har vi sat fokus på vores kundesegmenter og har indskrænket gruppen til at omfatte 500-800 kunder, som vi fokuserer på, forklarer Jan Elbæk.
Disse kunder kalder han Top 500-kunderne. Ikke forstået på den måde, at det er de 500 største, men de 500, som Eterra mener, er de vigtigste.
- Det er de kunder, vi mener, vi kan gøre mest for, konstaterer Jan Elbæk.
Der er også sket markante ændringer på udgiftsiden i Eterra i løbet af 2001, forklarer han.
Alene i medarbejderlønninger imødeser han en besparelse på 100 millioner kroner i forhold til de udgifter, virksomheden hidtil har haft.
- Vi er toptunede. Der er også områder, hvor vi bevidst siger nej til ordrer i øjeblikket. Typiske på lavpris-hardware, hvor der ingen fortjeneste er, siger Jan Elbæk.
Samtidig har Merkantildata-koncernen lukket og solgt forretningsområder fra. Senest det danske selskab Edutorium, hvis resultater udviklede sig værre end forventet, og Ementor Financial Systems, som er solgt til TietoEnator.