Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. januar 2002.
Kyocera Mita har overtaget distributionen af sine laserprintere fra den hidtidige distributør Intermedium.
Kyocera Mita i Bjæverskov sætter nu turbo på sin organisation i Danmark. Med tidligere Lexmark-medarbejdere i spidsen er ambitionen at blive nummer to på det danske marked for professionelle laserprintere.
Første skridt i vækststrategien er, at Kyocera Mita selv vil distribuere sine laserprintere på det danske marked. Den hidtidige distributør Intermedium fortsætter som forhandler.
Det marked, Kyocera Mita går efter, domineres i dag klart af Hewlett-Packard, som sidder på over halvdelen af markedet. Lexmark, Brother og OKI er blandt de lidt mindre spillere på markedet.
I spidsen for den nye organisation står administrerende direktør Claus Hjelmgaard, der er tidligere salgschef hos Lexmark.
Målet for virksomheden er at vokse fra de nuværende omkring 20 medarbejdere til 30-35 medarbejdere i løbet af de kommende par år.
- Vi går udelukkende efter det professionelle segment med monokrome printere, der kan udskrive fra 14 sider pr. minut og opefter samt vores farve-
laserprintere, siger marketingchef Jens Rønnow, Kyocera Mita. Også han har en fortid hos Lexmark, hvor han var produktchef.
Kyocera Mita sætter især sin lid til en angiveligt lavere pris på udskrivning i forhold til konkurrenternes produkter. Kyocera Mitas maskiner er typisk dyrere end konkurrenternes, men merprisen kan hurtigt spares ind på de lavere forbrugsafgifter, vurderer Jens Rønnow.