Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
InfoCare Service blev i foråret skilt ud fra ICL og har efterfølgende haft held med at skabe nye alliancer.
- Det er ikke Hugo Boss jakkesæt og solbrændte løver, man får at se hos os, konstaterer Birthe Hald, der er administrerende direktør for InfoCare Service.
Kendetegnende for de 75 medarbejdere, Birthe Hald står i spidsen for, er snarere et par grå stænk i manken, og jakkesættet gemmer de fleste til en festlig lejlighed.
Flokken hos InfoCare Service tæller de af branchens håndværkere, der rykker ud, når kundernes IT ikke fungerer.
Mange af medarbejderne har en uddannelse som radio- eller datamekaniker som udgangspunkt og har suppleret den med års tilegnelse af viden.
- I dag stilles der mange krav om certificeringer og høj grad af professionalisme fra både leverandører og kunders side.
Vores beskæftigelse er gammeldags vedligehold, og det fokuserer vi 100 procent på. Service bliver i stigende omfang en del af IT, som virksomhederne ikke vil betale alverden for, derfor handler det om at gøre sit arbejde ordentligt, forklarer Birthe Hald.
Tekniker bedste ambassadør
Omkring 70 procent af opgaverne hos InfoCare Service handler om at varetage garanti- eller kontraktaftaler. Resten er ad hoc opgaver, som eksempelvis indhentes, når teknikeren ude hos kunden kan se, at ikke alle opgaver er omfattet af en leverandørgaranti.
Selve salgsafdelingen har blot tre dedikerede sælgere.
- Vores teknikere er virksomhedens bedste ambassadører, siger Birthe Hald.
Blandt de leverandører, InfoCare Service varetager opgaver for, er Fujitsu Siemens, HP, Compaq, Sun, Oki, Xerox/Tektronix, Epson og Kingston. Og naturligvis ICL, som InfoCare Service indtil i foråret var en del af under navnet ICL Invia Field Service.
- Det er nyt for os at stå alene. Tidligere blev vi automatisk fodret af en stor koncern. Som det ser ud i dag, er markedet er afmattet, og man skal slås for sine ordrer, siger Birthe Hald.
Hun tilføjer dog, at InfoCare Service befinder sig i et hjørne af branchen, der langt fra er så hårdt ramt som andre dele af IT-industrien. Og når ICL byder på en større opgave, er InfoCare Service typisk med som underleverandør.
Blandt de typiske opgaver er service og hardwarevedligehold på modulplan. Desuden tager man sig blandt andet af at vedligeholde software, af fejlfinding, opdateringer og udrulninger af pc'er.
- Det er spændende for os at stå på egne ben og sjovt at være med til at bygge det her op. I InfoCare banker vores hjerter varmt for det, vi beskæftiger os med, og vi har ingen tanker om, at vi hellere ville være med på konsulentholdet, siger Birthe Hald.
Løfte i fællesskab
InfoCares filosofi er at gå sammen med partnere om at løfte opgaver. Det sker udfra en grund-ide om, at konkurrenter i dag kan være samarbejdspartnere i morgen. Og omvendt.
- Vi bruger i videst muligt omfang ICL, men vi har for eksempel også en kontrakt med Eterra og på nordisk plan med flere andre store spillere, siger Birthe Hald.
Bedt om at nævne virksomhedens tætteste konkurrenter peger hun på WM-data, ServiceGruppen og Eterra.
Billedtekst: - Vores beskæftigelse er gammeldags vedligehold, og det fokuserer vi 100 procent på, siger Birthe Hald, der er administrerende direktør for InfoCare Service i Danmark.
Boks: historie
Udskilt i foråret
ICL Invia udskilte Field Service den 1. april i år og indgik i et joint venture med norske InfoCare. I dag ejer ICL, investeringsselskabet 3i og InfoCares stifter, Helge B. Risnes, hver omkring en tredjedel af selskabet.
Alle medarbejdere fra ICL Field Service fulgte i foråret med over i det nye selskab, InfoCare Service. Kun to af de 77 har siden sagt op. Birthe Hald kom til ICL som sælger i 1990 og blev siden servicechef for ICL Invia Field Service.
I hele Skandinavien har InfoCare omkring 800 medarbejdere.