Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. november 2001.
Billedtekst: - En stor fordel ved IP-telefoni er, at systemet kan styres fra en almindelig pc. Vores receptionist kan selv finde ud af at tilføje, ændre og slette brugere fra systemet, siger James Derry fra Speednames.
Foto: Torben Klint
IP-telefoni er billigere end traditionelle løsninger, enkelt at bruge og kræver ikke efteruddannelse af IT-folkene. Speednames er godt tilfredse med teknologien i hverdagen.
For et år siden udarbejdede James Derry to plancher til sin ledelse. Den første planche viste, hvilke krav han ville stille til firmaets kommende telefonsystem, og hvordan de enkelte leverandørers systemer levede op til kravene.
- Da ledelsen havde set den, var de overbevist om, at et MD-110-omstillingsanlæg fra Ericsson var det rette valg, fortæller han.
Den anden planche viste priserne på de tilbud, Speednames overvejede.
- Efter den var de ikke i tvivl: Vi skulle gå IP-telefonivejen med en NBX-100 fra 3Com, siger han.
3Com-systemet havde ikke alle de finesser, som Ericsson-systemet kunne tilbyde. Til gengæld kostede det også kun en fjerdedel. Og med en pris på omkring 250.000 kroner var det kun halvt så dyrt som den næstbilligste løsning.
De systemer, firmaet så på, anvendte trådløse DECT-telefoner. Dengang boede Speednames i en gammel bygning på Christianshavn, hvor der var trukket kabler til netværk, men ikke til telefoni. I stedet var der et lille DECT-system. På grund af fredningshensyn ville firmaet helst undgå at trække nye kabler.
Bud var dyre
Speednames nedsatte en arbejdsgruppe, der skulle finde nyt telefonsystem til virksomheden. Den sammensatte en kravspecifikation og inviterede et par leverandører til at byde.
Men leverandørernes bud viste sig at være så dyre, at processen med at vælge nyt omstillingsanlæg gik i stå. I dag kan James Derry ikke huske, hvordan ideen om IP-telefoni opstod. Men nogen havde hørt om 3Coms system, så firmaet kontaktede 3Com i USA, der henviste til den danske forhandler, der i dag hedder Connect Partner.
- De inviterede os ud at se systemet. Vi var især overraskede over, hvor god lydkvaliteten var. Vi havde nok frygtet noget i retning af Marconis første eksperimenter med en masse sus og skrat, siger James Derry.
Derfra var der ikke langt til at træffe beslutningen, og systemet blev installeret i efteråret 2000. Udstyret ankom en eftermiddag ved 14-tiden og var i drift næste morgen.
Krav til lokalnettet
Før installationen havde leverandøren testet lokalnettet, så Speednames kunne være sikre på, at telefonsystemet ville virke. Connect Partner rådgav om optimering af nettet, men der var ikke behov for de store ændringer.
- I kraft af vores baggrund som internet-firma havde vi i forvejen et godt lokalnet. Andre virksomheder, der overvejer IP-telefoni, vil måske blive nødt til at opgradere lokalnettet - men det kan til gengæld både komme telefonien og lokalnettet til gode, siger James Derry.
Han bliver lidt pinligt berørt, når man spørger ham, hvilke udfordringer systemet har givet. Det har nemlig virket så godt, at han har svært ved at komme i tanker om noget. Dog klager han over manglen på trådløse telefoner.
- Det har vi løst ved at sætte et analogt kort i omstillingsanlægget, så vi også kan koble en telefax og et lille DECT-system til det, siger han.
Og så venter Speednames fortsat på de telefoner med 100 Mbit/s båndbredde, som 3Com lovede for fire måneder siden.
- Det skyldes ikke, at telefonien har brug for den ekstra båndbredde. Men der sidder en hub i hver telefon, som man kan slutte pc'en til, og der foretrækker folk 100 Mbit/s, siger han.
Øget integration på vej
Systemet er integreret med IT-systemerne, så folk direkte kan ringe fra deres adressebog i Outlook. Fremtiden vil byde på en tættere integration med firmaets CRM-system, forudser han.
Det er efter James Derrys mening en vigtig fordel ved IP-telefonsystemet: Det er modulært opbygget. Så skønt det fra starten ikke havde alle de finesser, de dyrere traditionelle konkurrenter kunne byde på, kan det gradvist udvides med dem.
Og så er det en fordel, at systemet ikke kræver den store efteruddannelse af IT-afdelingen, da det bygger på den teknologi, de kender i forvejen.