Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. november 2001.
Post Danmark har samlet kontorautomatiseringen i et centralt Citrix-netværk for hele landet. Det har effektiviseret driften og mindsket netværksbelastningen.
En rodebunke. Sådan kunne man lidt uvenligt beskrive den IT-installation, som Post Danmark i efteråret 1999 satte sig for at rydde op i. Posten startede projektet KA2000 (Kontorautomatisering 2000), der skulle kortlægge brugen af kontorapplikationer og modernisere den.
Kortlægningen afslørede et system med godt 6.000 arbejdspladser fordelt på 500 steder rundt om i landet. Der var mellem 100 og 200 servere, der var opdelt i et halvt hundrede Windows NT-domæner. Til at holde IT-systemet i luften var der godt 90 fuldtidsansatte.
- Efter at vi satte os for at finde ud af, hvilke applikationer folk anvendte, kom vi frem til, at der var 400, fortalte Søren M. Pedersen fra Post Danmark for nylig på en konference for Citrix-brugere.
Den eneste fælles infrastruktur bestod af et forældet e-postsystem, Microsoft Mail. Som et kuriosum nævnte Søren Pedersen, at systemet var så gammelt, at Post Danmark gik fri for smitte med Melissa-virus.
I foråret 2000 hørte folkene i KA2000-projektet om det svenske postvæsens erfaringer med Citrix. Resultatet blev, at Post Danmark gik i gang med at opbygge en centraliseret IT-løsning baseret på Citrix MetaFrame.
I dag er der kun 30 ansatte til at styre de opgaver, som før krævede 90 mand. Samtidig mener Post Danmark også, at brugerne får bedre service.
- Gevinsten kommer især fra, at vi har automatiseret og standardiseret så meget som muligt, siger Per Schou Christensen fra Post Danmark.
Øget sikkerhed
Post Danmarks nye IT-system bygger på Windows 2000 med Active Directory. Hvor der før var mange NT-domæner, er der nu kun Èt. Alle brugere i hele landet optræder dermed nu i et fælles system. Et område, hvor der er ændret meget, er sikkerheden:
- Vi udnytter Active Directorys mulighed for en meget granuleret uddeling af administratorrettigheder. Tidligere var der alt for mange med rettigheder som domæneadministrator, nu har vi lavet en mængde roller, der passer til folks arbejdsopgaver, sagde Per Schou Christensen på seminaret.
Samtidig blev den fysiske filstruktur skjult for brugerne ved hjælp af Microsofts DFS-teknologi (Distributed File System). Det gør det muligt at præsentere filer og mapper i et logisk træ, så det ser ud som om, alt ligger på Èn server, skønt det i virkeligheden er spredt ud på flere.
Selve netværket blev omlagt fra et decentralt Frame Relay-netværk med flere knudepunkter til en ren stjernestruktur. TDC har leveret det MPLS-baserede (Multi-protocol Label Switching) net.
- Vi havde på forhånd bange anelser, når det gjaldt kravene til nettet. Men det viste sig faktisk, at vores belastning på linierne er mindsket, samtidig med at nettet nu har fået tre gange så meget kapacitet, siger Per Schou Christensen.
Den lavere belastning skyldes Citrix-systemets centraliserede struktur: Kun ændringer af skærmbilleder og tastetryk sendes ud over nettet, alle data og applikationer bliver i den centrale serverpark.
Den er til gengæld også stor. Serverparken består hovedsagelig af to typer Compaq-servere: DL580 tilkoblet et SAN (Storage Area Network) til de datatunge opgaver og DL360 som applikationsservere. Alle de primære applikationer kører på 70 DL360-servere.
- De primære applikationer er de rene 32-bit Windows-applikationer. Derudover har vi nogle programmer, der ikke er flyttet til 32 bit, eller som kun anvendes af nogle få brugere. De ligger på nogle servere som "published applications", så de tager lidt længere tid at starte, siger Per Schou Christensen.
På pc-siden har man kun beholdt de pc'er, der kunne opgraderes til Windows 2000. Alle andre er blevet udskiftet med tynde klienter, der udelukkende kan køre Citrix-programmer. Det drejer sig om foreløbig 2.500 maskiner.
Når det gælder udskrivning, har IT-folkene været skrappe: De tillader ikke udskrift ud til printere tilsluttet de enkelte arbejdspladser. Alle printere skal være netværksprintere.
- Det gav en del støj i organisationen. Der var nogle, der var kede af, at de lige havde købt en billig farveprinter, som de delte via en pc, og som de nu var nødt til at købe en JetDirect-boks til. Men der kunne vi foreslå dem, at de købte færre, men større printere - det ville også give et bedre indeklima og en bedre driftøkonomi, siger Per Schou Christensen.
Tilfredsstillende pilotprojekter
Det første pilotprojekt, hvor brugere blev sat på systemet, kørte i foråret 2001.
- Det gik nogenlunde, men vi fandt da en del fejl og mangler. Vores andet pilotprojekt gik væsentligt bedre, og i andet kvartal begyndte vi den store udrulning. I starten besøgte vi et postområde hver weekend og omlagde det til det nye system, siger Søren Pedersen.
Det viste sig dog, at efter hvert besøg var der en del support-opgaver. Derfor omlagde Post Danmark udrulningsmetoden, så de i stedet tager et par postområder hver anden uge. Det er planen, at alle skal være ovre på det nye system med udgangen af november. Hovedkontoret i København bliver den sidste enhed, der flyttes.
Billedtekst: Post Danmarks nye IT-system bygger på Windows 2000 med Active
Directory.
Foto: Torben Klint
Boks: Tidsplan for
Post Danmarks projekt
1999, fjerde kvartal: KA2000-projektet indledes. Det omfatter udelukkende kontorarbejdspladserne i Post Danmark, ikke den øvrige IT.
2000, første kvartal: Ideen om tynde klienter opstår.
2000, tredje kvartal: Designdokumentet bliver færdigt.
2001, første kvartal: De to første pilotinstallationer.
2001, andet kvartal: Masseudrulningen starter.
2001, fjerde kvartal: Projektet ventes afsluttet.
Elementer i løsningen
Server software: Windows 2000, Office 2000, Exchange 2000, Citrix MetaFrame 1.8 med Service Pack 3 og Feature Release 1.
Server hardware: Compaq ProLiant DL360 og DL580
Klient hardware: Pc'er med Windows 2000 og tynde klienter (Compaq T1010).