Siemens Enterprise Communications.
En kæmpe i taletelefoni, som de seneste år sammen med konkurrenter som Cisco, Avaya, IBM og Microsoft har forsøgt at skabe et gennembrud for integreret kommunikation eller unified communications.
Succesen har været begrænset.
IP-succes
Traditionel analog taletelefoni er i høj grad blev udskiftet med digital ip-telefoni efterhånden, som gamle omstillingsanlæg har skullet skiftes ud.
Og under den seneste økonomiske krise er telekonferencer blevet taget i brug for at reducere omkostningerne.
Mens arbejdet med at integrere kommunikation med for eksempel forretningsapplikationer har ikke i samme grad har været på dagsordenen.
Men nu vejrer den nyansatte chef for Siemens Enterprise Communications aktiviteter i Europa (dog ikke Tyskland), Mellemøsten, Afrika og Asien morgenluft.
Wolfram Fischer blev i juli hentet til jobbet fra en topstilling i HPs software- og serviceforretning.
Onsdag var han på besøg i den danske afdeling af Siemens Enterprise Communications i Albertslund.
Fra teknologi til processer
"Virksomhederne skifter fokus fra teknologi til processer. De ønsker en opgave løst i stedet for en bestemt teknologi, " fortæller Wolfram Fischer.
"Vi bliver bedt om at levere en service. Og det er klart her vi er stærke, fordi 60 procent af vores forretning er service," siger han.
I løbet af de næste tre til fem år forventer Wolfram Fischer en udvikling, hvor kommunikation virkelig bliver integreret som en standard it-leverance fra en hosted løsning.
Og integrationen med applikationer i cloud løsningerne kan give taletelefoni en renæssance.
Taletelefonien er tilbage
"Taletelefonien er ikke særlig udbredt, når det handler om at understøtte forretningsprocesser. Men i en helt integreret kommunikationsløsning, kan taletelefoni anvendes som data og gemmes på lige fod med de mere traditionelle typer af databehandling," siger Wolfram Fischer.
Ændringerne i markedet betyder også, at Siemens Enterprise Communications i langt højere grad skal arbejde sammen med systemintegratorer, der integrerer kommunikationsløsningerne i for eksempel cloud baserede løsninger.
Men samtidig vil der i følge Wolfram Fischer fortsat være et stort element af direkte leverance til for eksempel de store teleselskaber.
Nyt liv i kæmpen
Morgenluften i skyen kan vise sig at være det friske pust, der er nødvendigt.
Siden dot.com-boblen brast i 2001 har den tyske gigant Siemens haft svært ved at få kommunikationsforretningen til at fungere, selvom det var her stifteren Werner von Siemens startede i 1847 med en telegraf, der kunne genkende bogstaver frem for morsetegn.
I 2006 besluttede Siemens-koncernen endeligt at sælge kommunikationsforretningen fra. Men i stedet blev det til to joint ventures.
Et selskab med netværksdelen sammen med Nokia.
I 2008 købte den amerikanske milliardær Alec Gores 51 procent af Siemens Enterprise Communications. Samtidig blev Enterasys og SER Solutions integreret i selskabet. Siden er en stor del af ledelsen skiftet - blandt andet direktøren for Europa og Asien.
"Vi flytter os mod at være service og software fokuserede. Integreret kommunikation handler jo netop om at integrere kommunikation i meget komplekse it-løsninger," siger Wolfram Fischer.