Artikel top billede

Siemens-chef: Nyt it-fokus er en stor mulighed for os

Interview: Kunderne gider snakke teknologi længere. De skal bare have opgaverne løst. Og det kan blive en katapult for leverandørerne, mener Wolfram Fischer, nyudnævnt chef for Siemens Enterprise.

Siemens Enterprise Communications.

En kæmpe i taletelefoni, som de seneste år sammen med konkurrenter som Cisco, Avaya, IBM og Microsoft har forsøgt at skabe et gennembrud for integreret kommunikation eller unified communications.
 
Succesen har været begrænset.
 
IP-succes
Traditionel analog taletelefoni er i høj grad blev udskiftet med digital ip-telefoni efterhånden, som gamle omstillingsanlæg har skullet skiftes ud.

Og under den seneste økonomiske krise er telekonferencer blevet taget i brug for at reducere omkostningerne.
 
Mens arbejdet med at integrere kommunikation med for eksempel forretningsapplikationer har ikke i samme grad har været på dagsordenen.

Men nu vejrer den nyansatte chef for Siemens Enterprise Communications aktiviteter i Europa (dog ikke Tyskland), Mellemøsten, Afrika og Asien morgenluft.
 
Wolfram Fischer blev i juli hentet til jobbet fra en topstilling i HPs software- og serviceforretning.

Onsdag var han på besøg i den danske afdeling af Siemens Enterprise Communications i Albertslund.
 
Fra teknologi til processer
"Virksomhederne skifter fokus fra teknologi til processer. De ønsker en opgave løst i stedet for en bestemt teknologi, " fortæller Wolfram Fischer.  
 
"Vi bliver bedt om at levere en service. Og det er klart her vi er stærke, fordi 60 procent af vores forretning er service," siger han.
 
I løbet af de næste tre til fem år forventer Wolfram Fischer en udvikling, hvor kommunikation virkelig bliver integreret som en standard it-leverance fra en hosted løsning.

Og integrationen med applikationer i cloud løsningerne kan give taletelefoni en renæssance.

Taletelefonien er tilbage

"Taletelefonien er ikke særlig udbredt, når det handler om at understøtte forretningsprocesser. Men i en helt integreret kommunikationsløsning, kan taletelefoni anvendes som data og gemmes på lige fod med de mere traditionelle typer af databehandling," siger Wolfram Fischer.
 
Ændringerne i markedet betyder også, at Siemens Enterprise Communications i langt højere grad skal arbejde sammen med systemintegratorer, der integrerer kommunikationsløsningerne i for eksempel cloud baserede løsninger.

Men samtidig vil der i følge Wolfram Fischer fortsat være et stort element af direkte leverance til for eksempel de  store teleselskaber.
 
Nyt liv i kæmpen
Morgenluften i skyen kan vise sig at være det friske pust, der er nødvendigt.

Siden dot.com-boblen brast i 2001 har den tyske gigant Siemens haft svært ved at få kommunikationsforretningen til at fungere, selvom det var her stifteren Werner von Siemens startede i 1847 med en telegraf, der kunne genkende bogstaver frem for morsetegn.
 
I 2006 besluttede Siemens-koncernen endeligt at sælge kommunikationsforretningen fra. Men i stedet blev det til to joint ventures.

Et selskab med netværksdelen sammen med Nokia.
 
I 2008 købte den amerikanske milliardær Alec Gores 51 procent af Siemens Enterprise Communications. Samtidig blev Enterasys og SER Solutions integreret i selskabet. Siden er en stor del af ledelsen skiftet - blandt andet direktøren for Europa og Asien.
 
"Vi flytter os mod at være service og software fokuserede. Integreret kommunikation handler jo netop om at integrere kommunikation i meget komplekse it-løsninger," siger Wolfram Fischer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere