Den første pc fra IBM var lige sendt på gaden, da it-virksomheden ServiceGruppen tog sine første spæde skridt.
25 år senere handler det om cloud computing og outsourcing.
Stifteren står stadig selv ved roret af den virksomhed, han etablerede ene mand for 25 år siden i en nedlagt købmandsbutik på Skodsborgvej, nord for København.
I dag kan ServiceGruppen fejre sit jubilæum efter 25 år i den danske it-branche, og stifter og administrerende direktør, Preben Duus Jørgensen, ejer stadig sin virksomhed 100 procent.
Apropos 100 er det netop den årlige danske omsætning i millioner for ServiceGruppen, der er repræsenteret ikke færre end 47 steder i hele Norden.
Et positivt cashflow gennem 25 år har banet vejen for løbende udvikling af den privatejede it-virksomhed, mener Preben Duus Jørgensen.
Virksomheden er for egne midler gået ind på nye markeder og nye forretningsområder, og i dag udgør outsourcing af it-drift 35 procent af omsætningen.
"Vi har gennem alle årene holdt fast i at være selvfinansierende, og har haft en regel om, at en vis procentdel af omsætningen skal være forudbetalt, hvilket stadig spiller en væsentlig rolle for, at vi kan fastholde et positivt cashflow," siger Preben Duus Jørgensen.
På med skyen
Set med globale øjne er ServiceGruppen en lille spiller, men Preben Duus Jørgensen og hans 100 medarbejdere holder et vågent øje med de internationale frontløbere i branchen, og har omsat flere af de internationale tendenser til danske forhold.
"På den måde har vi fået vores hjørne af banen, hvor vi kan spille," siger han.
"Du har frihed, når du er økonomisk uafhængig. Vi har haft mulighed for selv at investere et tocifret millionbeløb i et nyt driftskoncept, og vi har skudt et tocifret millionbeløb i nye it-systemer og automatisering af processer i administration og logistik. Og vi har fortsat sorte tal på bundlinjen," fortæller Preben Duus Jørgensen.
ServiceGruppen har også selv finansieret en ekspansion på de nordiske markeder inden for service og vedligehold af it-udstyr. Gennem partnerskaber og en fællesnordisk ejerstruktur af Northern Europa IT Service Alliance tæller virksomheden 47 lokationer og 300 medarbejdere i Sverige, Norge og Finland.
Virksomheden satsede tidligt på tynde klienter og virtualisering i sit driftscenter, og bygger i stort omfang dag på Microsofts standarder i sine løsninger og online services.
"Cloud-tankegangen passer perfekt til vores forretningsmodel, og jeg forventer, at flere og flere af vores nye kunder bliver koblet op på Microsofts cloud-maskine. Det er ligegyldigt for os og vores kunder, hvor et driftscenter ligger, eller om det er fordelt på flere lokationer," siger Preben Duus Jørgensen.