Frem til 2003 var Danmark opdelt i 275 kommuner, der stort set havde hver sin it-strategiske tilgang til, hvordan de mange selvstyrende enheder hver især kunne høste frugterne af en øget digitalisering i samfundet.
Ved strukturreformen i 2007 blev antallet af kommuner reduceret til 98, og stadig blev hjulet, ilden og de dybe tallerkner genopfundet 98 gange, når hver kommuner skulle finde og implementere digitale løsninger, der kunne skæppe i kommunekassen.
Nu fortæller Tina Iversen, digitaliseringschef for en af landets ypperste it-kommuner, Gentofte, at det ikke er for sent at høste gevinsterne fra den historisk anarkistiske tilgang til de kommunale it-løsninger.
"Vi er alle sammen startet forskellige steder, og den forskelligartede tilgang og kompetencer til kommunal digitalisering kan vi nu bruge til at videndele med hinanden," siger Tina Iversen til Computerworld fra sin mobiltelefon.
Hun er på vej til KL's (Kommunernes Landsforenings) digitale konference Digitaliseringsmessen '10, der løber af stablen i Odense i dag. Der vil over 1.000 kommunale it-chefer og it-medarbejdere diskutere, hvordan der kan barberes milliardvis af kommunekroner af de offentlige budgetter lige netop ved hjælp af digitaliseringsprojekter, der i stigende grad bliver mere og mere komplekse.
Inspirere og Inspiration
Tina Iversen peger på, at Gentoftes prisbelønnede Genvej-selvbetjeningsservice er et eksempel på et projekt, der er udviklet i tæt samarbejde med Syddjurs Kommune.
Siden har det Legoklods-lignende it-system med en platform fra leverandøren Assemble inspireret bandt andre Roskilde, Rudersdal, Hørsholm og Randers kommuner til at implementere lignende løsninger. Løsninger, hvor man oven på det grundlæggende system selv kan lægge sine 'Legoklodser' i form af selvbetjenings-systemer fra leverandører som CSC, KMD, Fujitsu eller en helt fjerde udbyder.
Omvendt har andre kommuner været meget længere fremme i skoene på digital sagsbehandling, hvilket Gentofte Kommune har kunnet lære meget af.
"Kommunerne har fundet ud af, at digitalisering handler om udvikling, og der ikke er nogen grund til at opfinde den dybe tallerken 98 gange. I de seneste år er kommunerne faktisk blevet rigtig gode til at trække på hinandens kompetencer," siger Tina Iversen.
Hun nævner også, at organiseringen og arbejdet med at engagere de kommunale medarbejdere i digitaliseringsløsningerne er et af de områder, som kommunerne er blevet meget bedre til at fortælle hinanden om på tværs af kommunegrænserne.