Læs også:
Aldrig har kunderne været så grundige - interview med Bent Sørensen fra SAS Institute.
Vi er blevet mere modige ledere - interview med Peter Trans, direktør i Atea.
Krisen har i lang tid hængt som en mørk sky over de danske it-virksomheder.
Branchen er så småt begyndt at vise tegn på bedring, men hvornår kan krisen for alvor lægges i graven?
Computerworld har talt med direktørerne i nogle af de største danske it-virksomheder.
Hewlett Packard Danmark udvikler og sælger en bred vifte
af it-løsninger. Servere, storage, outsourcing, netværksløsninger, pc'er og printere er bare nogle af de områder den danske del af koncernen beskæftiger sig med.
Er krisen efter din mening overstået?
"Det er den for nogle dele af branchen. Nu er vi jo en
virksomhed, der spænder meget bredt.
Der er nogle steder, hvor krisen er afblæst, og hvor det buldrer frem, og så er der nogle områder, hvor krisen stadig har sat sine tydelige spor.
Som helhed er krisen ikke overstået, da vores kunder stadig udskyder meget, og stadig har stor fokus på omkostninger," siger Keld Jersild Olsen.
Hvordan har HP Danmark oplevet krisen?
"Vi har oplevet krisen som en massiv behovsudskydelse. Vores kunder har haft de samme grundlæggende behov for at få ting leveret og udviklet, men alt er blevet udsat. Det var det første vi oplevede, da krisen ramte.
Konkurrencen er blevet skærpet. Hvor vi før kunne have en aftale med kunder om, at vi var leverandør på et produkt, så kunne vi lige pludselig være i konkurrence med to andre.
Vi har skåret ind til benet
Normalt når man sælger mindre, så bruges der også færre penge på salg og der er færre sælgere. Men i den her situation har vi været nød til at bibeholde en relativ stor salgsstyrke, fordi det har taget meget mere tid at jagte den enkelte orde.
Så det at vores kunder skulle spare, har faktisk betydet at vi har brugt flere penge på hver enkelt ordre, vi har fået hjem," siger Keld Jersild Olsen.
Hvad har I ændret I virksomheden?
"Det har ikke været innovation, der er blevet brugt mest tid og penge på, fordi omkostninger har været i fokus.
Vi har skåret ind til benet i forhold til lønudviklingen og vi har skåret folk i vores støttefunktioner. Vi har fordelen af at være en del af en stor international koncern, og der har vi lavet en stor intern outsourcing. Vi kan nemmere end små virksomheder flytte rundt på omkostningerne mellem landene.
Det har ført til, at vi er blevet billigere. Det har så også betydet, at vi står stærkere i markedet nu. Vores markedsandele har været stigende," siger Keld Jersild Olsen.
Hvordan ser situationen ud i dag?
"Den helt klart meget lysere. Vi har omsætning, der samlet set er tilbage på niveauet fra før krisen. Vi kan dog også se store udsving i, hvad for forretningsenheder der er vokset.
Vi kommer ud af krisen med en væsentligt større del af vores omsætning, der er serviceorienteret. Vi har faktisk oplevet en reel netto-vækst i vores service-forretning. Andre enheder er så gået tilbage, så vi samlet set er på niveau med tiden før krisen," siger Keld Jersild Olsen.
Omsætningen i Hewlett Packard Danmark var i 2009 på 2,4
milliarder.
Computerworld har tidligere bragt to interview med danske topchefer om krisens spor:
Aldrig har kunderne været så grundige - interview med Bent Sørensen fra SAS Institute.
Vi er blevet mere modige ledere - interview med Peter Trans, direktør i Atea.