Computerworld News Service: "Hvis Kina gerne vil være et internet-powerhouse, så tror jeg, at kreativitet er meget vigtigt," sagde Zhou Hongwei, som er bestyrelsesformand for den kinesiske it-sikkerhedsvirksomhed 360.
Det var konklusionen fra et panel af forretningsledere tidligere på ugen under China Internet Conference, 2010.
Bemærkningen blev fremsat på den årlige konferences første dag, hvor repræsentanter for de kinesiske myndigheder mødtes med forskellige forretningsledere. Årets konference fokuserede på internet-tjenester og på at gøre nettet mere 'grønt' og miljøvenligt. De forskellige talere diskuterede deres egne synspunkter i forhold til internettet i Kina.
"Kina har kopieret for meget," sagde Zhou Hongwei under en paneldiskussion.
Det er forståeligt, at mange kinesiske virksomheder gennem det sidste årti har forsøgt at kopiere amerikanske it-virksomheder, men "der er ingen fremtid i kopier, og særligt ikke hvis man er en lille virksomhed," lød det fra Zhou Hongwei.
Liu Shuang, der er administrerende direktør for Phoenix New Media, sagde: "Bare fordi det kommer fra vesten, betyder det ikke, at vi skal afvise det." Men hvis ideerne skal få succes i Kina, så er det vigtigt at de bliver tilpasset de kinesiske forhold.
"Jeg oplever ikke, at de unge i det her land mangler fantasi," tilføjede han.
Men problemer med kopier eller manglende støtte fra virksomhederne kan forhindre de unge mennesker i at få det, de har fortjent, sagde Liu Shuang.
"Jeg tror virkelig, vi skal støtte fantasien - vi skal belønne den," tilføjede han.
Selv om nogle af de helt store kinesiske it-virksomheder har taget imponerende skridt hen mod at udvikle originale produkter, så er der stadig behov for at gøre mere, sagde Gao Xinmin, som er vice president for det regeringsstøttede Internet Society of China.
"Samlet set, indtil nu, har der ikke været ret meget kreativitet i internet-branchen," tilføjede han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen