Udenlandske krydstogtsskibe i danske havne har i flere tilfælde haft deres mobilnetværk været tændte og på den måde opsnappet danske mobilkunders signaler.
Det skyldes, at mobilselskaberne ikke må opsætte mobilmaster for tæt på strandene, og så kan krydstogsskibenes mobilnet i danske havne overtage signalet til mobiltelefonen, hvis denne er sat til "automatisk valg af netværk" frem for et manuelt valg af netværk.
Og de udenlandske rederier tager sig godt betalte for at hugge danske mobilkunders signaler, for samtalepriserne kan tikke helt op mod 120 kroner i minuttet. De dyre samtalepriser skyldes, at skibenes mobilnetværk kører over satellitter, hvilket rederierne tager sig mere end godt betalte for.
Det skriver dr.dk.
Piv-ulovlige mobilsignaler
At krydstogtsskibene overhovedet har tændt for deres mobilmaster i danske havne er piv-ulovligt ifølge civilingeniør Henry Galle Stech fra IT- og Telestyrelsens tekniske kontor.
"Skibene må slet ikke bruge den slags i det danske territorialfarvand," forklarer Henry Galle Stech til Computerworld.
Ulovligheden forklarer han med, at der i Danmark er eneret på at bruge mobilfrekvenser til de teleselskaber, der har købt tilladelser til brug af GSM-frekvensområderne til mobiltelefoni.
Derfor kan de udenlandske skibe ikke bare komme sejlende og møve sig ind på danske frekvensområder, ligesom en borger heller ikke kan opsætte en mobilmast i baghaven og tage en million kroner i minuttet for mobilsamtaler.
Rederierne knalder hælene sammen
Henry Galle Stech fortæller, at der på baggrund af krydstogtsskibenes sendesignaler er to verserende sager hos Teleankenævnet.
"Når det nu er ulovligt at bruge GSM-frekvenserne i dansk territorialfarvand, så står kunderne naturligvis med en rigtig god sag," siger han og fortsætter:
"Hver gang vi (IT- og Telestyrelsen, red.) bliver gjort opmærksomme på skibenes signaler, retter vi henvendelse til rederierne. De knalder da bare hælene sammen og beklager fejlen," forklarer Henry Galle Stech.
IT- og Telestyrelsen har i fire tilfælde fået nys om krydstogtsskibenes mobilsignal-tyveri, men indtil videre har styrelsen ikke oplevet, at det samme skib er grebet to gange med fingrene dybt nede i mobilfrekvenserne.
EU på vej med regelsæt
Problemstillingen med de udefrakommende GSM-master har længe været i søgelyset hos EU, der nu én gang for alle vil dæmme op for det mere eller mindre bevidste mobilsignal-tyveri og beskytte teleselskabernes dyrt indkøbte frekvenstilladelser.
Derfor indfører EU fra 1. januar 2011 regler om blandt andet krydstogtsskibes brug af GSM-basestationer, og ikke mindst hvor tæt disse master må være på EU-landenes kystlinjer, før de skal slukkes.
Derudover vil EU også indføre regler for, hvor kraftige krydstogtsskibenes signaler må være.