Artikel top billede

Foto: Wynand van Niekerk

Tinglysning-bestyrelse scorer 1,3 million i honorar

I 2009, hvor den digitale tinglysningsskandale brød ud i lys luge, fik bestyrelsen for Domstolsstyrelsen tilsammen 1,3 million kroner i honorar.

Mens bestyrelsen for Domstolsstyrelsen er karrig med oplysninger om deres mulige kendskab op til tinglysnings-skandalen, så har man valgt at udlevere oplysninger om bestyrelsens honorarer.

Det sker, efter at Computerworld har bedt om aktindsigt.

Bestyrelsesformand og Højesteretsdommer Niels Grubbe, der forsvarede sin direktørs bonus på 265.000 kroner, fik i 2009 udbetalt 254.111 kroner i honorar for bestyrelsesarbejdet.

Det var i 2009, at frustrationerne var størst blandt huskøbere, advokater og andre, der skulle bruge det nye it-system.

Siden har beregninger vist, at op imod en milliard kroner er gået tabt.

Forhøjet 57.529 kroner

I 2007 var formandens honorar 196.582 kroner, frem til . 2009 med i alt 57.529 kroner.

Forhøjelsen af honoraret i 2008 skyldes ifølge Domstolsstyrelsen formandens internationale engagement.

"Formanden har siden 2008 repræsenteret Domstolsstyrelsen i ENCJ's Steering Committee (bestyrelse) og har desuden været medlem af - og formand for arbejdsgrupper om Quality Management, Transparency og Access to Justice," lyder det i afgørelsen om aktindsigt, som Computerworld har modtaget.

Næstformanden fik 122.528 kroner. Og de øvrige ni medlemmer fik 104.162 kroner i honorar.

I alt udgjorde bestyrelseshonorarerne i 2009 1,3 million kroner.

I aktindsigtsafgørelsen sendt til Computerworld pointerer Domstolsstyrelsen, at honorarerne er godkendt af Justitsministeriet.

Seks ordinære møder

Ifølge styrelsen har bestyrelsen i 2009 afholdt seks ordinære bestyrelsesmøder samt et udvidet møde over to dage.

Men styrelsen pointerer, at der er flere andre opgaver for medlemmerne af bestyrelsen.

"Eksempelvis modtager bestyrelsen løbende
beslutningsforslag og høringer på skriftligt grundlag, skriftlige orienteringer om status på relevante projekter, opgaver og tiltag inden for Domstolenes område," skriver styrelsen.

Ligesom bestyrelsesmedlemmer har "deltaget i faglige arrangementer, embedsbesøg og Dommerforeningens regionsmøder".

Formanden for bestyrelsen har deltaget i væsentlig flere møder end de øvrige medlemmer og haft ekstra meget arbejde grundet sine udenlandske forpligtelser, oplyser styrelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere