Avatar billede tville Juniormester
08. december 2014 - 14:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

relationer og formularer

Det er for lang tid siden jeg har arbejdet med databaser.
Jeg har en simpel database i Access, med 3 tabeller. Købsregistreringer, Vare og Dimension.
En vare kan have registreret mange dimensioner. En skrue kan f.eks. være 10, 20 eller 30 mm.
Ved en købsregistrering vil jeg gerne kunne vælge en vare (det kan jeg godt finde ud af) og hvilken dimension varen skal have. Og det kan jeg ikke få til at virke. Når jeg opretter en kombinationsboks for feltet dimensioner, få jeg vist alle dimensioner og ikke kun dem, der hører til den pågældende vare.
Hvordan skal det opbygges for at det virker?
Avatar billede terry Ekspert
08. december 2014 - 16:00 #1
More information on your tables/fields will help.

Lets say you have dimensions 10, 20, 30mm, how do you know which product (vare) these dimensions are for?

I think you will need a table vareDimension which has a relationship to vare and Dimension
Avatar billede terry Ekspert
08. december 2014 - 16:07 #3
wouldn't you have three different varenumre for the three different screw lengths?
Avatar billede tville Juniormester
10. december 2014 - 09:42 #4
Jeg har 3 tabeller. Købsregistreringer, Vare og Dimension.
I købsregistreringer har jeg felterne
id
købsdato
købvarebeskrivelse (mange til en relation til id i vare)
antal
pris pr stk
samlet pris

I Vare har jeg felterne
id
Varebeskrivelse

I Dimension har jeg felterne
id
vare (mange til en relation til id i vare)
Dimension
Avatar billede terry Ekspert
10. december 2014 - 10:26 #5
If you changed relationship in Købs.Reg. to

købvarebeskrivelse (mange til en relation til id i Dimension)

You then have the Vare and Dimension.

Something else. Where do you get the pris pr stk from?
That would also be in Dimension too I guess.
10. december 2014 - 10:46 #6
Det ser umiddelbart ud til at der er noget galt med normaliseringen af dine data.

Du svarede ikke på terry's spørgsmål i #3.
Avatar billede terry Ekspert
10. december 2014 - 12:41 #7
"Det ser umiddelbart ud til at der er noget galt med normaliseringen af dine data."

I agree :-)

Suggestion:

tblVare
ID
VareNummer
VareBeskrivelse
DimensionID (relation to tblDimension.ID)
Pris
LagerAntal
.

tblDimension
ID
Dimension ? mm/Kilo/litre ?

tblKobsReg
ID
Dato
VareID (relation to tblVare.ID)
Antal
PrisStk
PrisTotal
.
..
Avatar billede tville Juniormester
10. december 2014 - 14:22 #8
Jeg tror i har ret i at der r noget galt med normaliseringen. Jeg har valgt at slette tabellen dimension og i stedet oprette forskellige varenumre. Det gør det hele meget mere enkelt.
Tak for hjælpen.
Avatar billede tville Juniormester
10. december 2014 - 14:24 #9
Tak for hjælpen Terry
Avatar billede terry Ekspert
10. december 2014 - 16:01 #10
selv tak, hope you got it working